Elke maand stelt een lid van de BAB zich voor.                                                                                                                                                            Wie zijn onze leden, wat doen ze en hoe zetten zij hun academische achtergrond in hun dagelijkse werk?

Brechtje Poldermans

Lid van de Maand - Brechtje PoldermansWat is je huidige functie?Ik heb twee functies en nog één tijdelijke functie. Op maandag en dinsdag werk ik als beleidsmedewerker onderwijskwaliteit bij SPO Utrecht. Dit schoolbestuur heeft 37 basisscholen verspreid over de stad Utrecht. Ik doe veel rondom onderzoek en ontwikkeling. Zo coördineer ik een aantal netwerken die wij organiseren voor onze specialisten. Binnen SPO Utrecht werken we dit jaar veel aan hoge verwachtingen. Ik vertaal dat bestuursbrede thema dan naar netwerk specifieke thema’s. Samen met één of twee specialisten per netwerk bereiden we die netwerkbijeenkomsten dan voor zoals bijvoorbeeld het netwerk voor rekenspecialisten werken we dit jaar aan sturen op 1S. Maar ik houd mij ook bezig met burgerschap en nog veel meer.De andere drie dagen van de week werk ik op een basisschool in Kanaleneiland. Ik geef dan les aan groep 7. Ook werk ik tot en met december nog aan de afronding van een Utrechts onderzoek naar scholen die anders organiseren. Dit onderzoek voer ik uit in een PLG (Professionele Leer Gemeenschap) met andere leerkrachten. Het onderzoek wordt begeleid door onderzoekers van de Hogeschool Utrecht.Hoe combineer je je combinatie aan functies? Het is super belangrijk om je eigen grenzen te bewaken. Vaak ben ik enthousiast en wil ik graag helpen en alles grondig uitzoeken. Maar met ook nog groepsverantwoordelijkheid voor een klas moet je gewoon keuzes maken. Ik heb eens in de twee weken overleg met de andere beleidsadviseurs. Indien nodig geven zij prioriteiten aan. Natuurlijk is goed kunnen plannen ook handig.Hoe vullen je functies elkaar aan? Het is heel nuttig om als beleidsmedewerker ook concreet te weten hoe het is om voor de klas te staan. Maar ook voor op school en in de klas is het nuttig om nieuwe ontwikkelingen of kennis toe te kunnen passen. Zo had ik een nieuwe kwaliteitskaart ontwikkeld voor de intern begeleiders. De intern begeleider van mijn school vroeg of ik samen met haar die nieuwe kaart wilde invullen. Leerzaam om gelijk te kunnen zien wat je ontwikkelde tool in de praktijk betekent en of die werkt zoals je als maker hebt bedacht. Of bijvoorbeeld mijn directeur die een artikel dat ik haar doorstuurde gebruikt tijdens een studiedag. Dan voel je wel dat je werk wordt gewaardeerd. Maar ook concreet bepaalde nieuwe inzichten die ik heb opgedaan tijdens één van de netwerkbijeenkomsten en die ik direct kan toepassen in mijn eigen klas.Hoe onderhoud je je professionaliteit? Ik lees veel artikelen en boeken. Zo heb ik deze zomer voor de BAB het boek ‘De pedagogisch sensitieve leraar’ gelezen. Natuurlijk check ik alle NRO-leidraden en ook andere NRO bijdragen.Hoe ben je gekomen tot je huidige functies?Ik ben in 2018 gestart met de ALPO. Toen werd ons al behoorlijk ingeprent dat als je een extra uitdaging wilde in je werk, je dit zelf moest aangeven. En dat je vooral naar een schoolbestuur en school moest zoeken die jouw meerwaarde inziet. Mijn LIO deed ik op een SPO Utrecht school. Daarna ben ik gaan invallen in de startpool van SPO Utrecht. Ik kwam via mijn scriptiebegeleider in contact met de toenmalige beleidsadviseur onderwijskwalteit van SPO Utrecht. Zij heeft mij uiteindelijk een eerste kans gegeven en de PLG voor academische leerkrachten getipt. Tegelijkertijd droomde ik sinds ik haar had gesproken van een zelfde soort functie als zij had. Zoveel impact hebben op de onderwijskwaliteit van scholen. Dat leek mij waanzinnig! Na twee jaar verder studeren (pre master bestuur en beleid en master publiek management) en tegelijkertijd invallen, kwam er een vacature vrij binnen onderwijskwaliteit. Mijn leidinggevende vanuit de invalpool gaf mij het vertrouwen dat ik best voor deze baan kon gaan. Ook al was in nog jong. Uiteindelijk hebben ze mij een kans gegeven en werk ik nu officieel een jaar als beleidsmedewerker. Ook werk ik sinds mei als vast teamlid op één school. Hier merk ik ook dat beide functies elkaar versterken.Wat zijn je ambities voor de toekomst?Ik vind de functies die ik nu combineer heel erg leuk en ook leerzaam. Tegelijkertijd is het ook veel switchen. Of ik dan over een aantal jaar voor één van deze functies ga of misschien wel iets anders. Dat weet ik nog niet. Van mezelf mag ik eerst nog een aantal jaren hiervan genieten.

Lees meer »

Evert Zoutewelle

Na de pabo ben ik direct voltijds aan de slag gegaan op openbare tweetalige basisschool Passe-Partout, in Rotterdam. Na een korte periode full-time lesgeven in de onder- en middenbouw, merkte ik dat ik verdieping miste. Ik bezocht een aantal open dagen en stuitte zo op de master jeugdliteratuur aan de universiteit van Tilburg. Een zeer interessant programma, dus de keuze was gauw gemaakt. In twee jaar tijd haalde ik zowel mijn pre-master als mijn master. Mijn liefde voor literatuur is daar verder verdiept én ik kwam er achter dat ik de connectie tussen natuur en (jeugd)literatuur erg interessant vond. Dat resulteerde dan ook in een afstudeeronderzoek naar de rol van het noorderlicht in Engelstalige jeugdliteratuur.

Lees meer »

Onno Visser

Mijn naam is Onno Visser en ik werk als academisch leerkracht en onderzoekscoördinator op de St. Jan in Amsterdam-West. Ik sta gewoon voor de klas in groep 7, maar daarnaast houd ik me ook veel bezig met onderzoek en onderwijsontwikkeling. Zo ben ik namens de school kartrekker binnen de Werkplaats Onderwijs Amsterdam (WOA), een samenwerking tussen allerlei onderzoeksinstellingen en Amsterdamse basisscholen. Binnen de WOA onderzoeken we via verschillende meerjarige pilots allerlei onderwijsverbeteringen, zoals het integreren van meertaligheid in het klaslokaal, close reading of vakintegratie in wereldoriëntatie. Daarnaast begeleid ik studenten bij hun eigen onderzoek, geef ik presentaties buiten de school over ons taalvriendelijke beleid en probeer ik het team te inspireren om nieuwsgierig te blijven. Soms is dat met een studiedag, soms gewoon met een goed gesprek in de teamkamer. Naast mijn werk in het onderwijs ben ik ook senior online marketeer. In die rol bouw ik websites en schrijf ik teksten over van alles: van beleggen tot toerisme en van zonnepanelen tot dierenverzekeringen. Zo heb ik bijvoorbeeld meegewerkt aan de website https://amsterdamlokaal.nl/. Binnen deze wereld draait alles om het helder overbrengen van een boodschap. En juist dat verbindt mijn twee banen: dingen uitleggen, structureren en verhalen vertellen – zó dat de ander het echt snapt. 

Lees meer »

Judith Cobben

Mijn naam is Judith Cobben. Inmiddels ben ik vijf jaar werkzaam op basisschool De Vlinderboom in Heer (Maastricht). Dit schooljaar vervul ik drie verschillende rollen: één dag per week sta ik als leerkracht voor groep 6, drie dagen werk ik als intern begeleider en één dag als kindercoach. Wat ik prettig vind aan mijn functie is de variëteit. Ik sta graag voor de klas omdat ik de binding met de kinderen erg belangrijk vind. Daarnaast ervaar ik zo uit eerste hand wat er van een leerkracht wordt gevraagd. Hierdoor begrijp ik beter wat er van een leerkracht wordt gevraagd en kan ik mijn collega’s als intern begeleider gerichter ondersteunen. Tegelijkertijd helpt mijn werk als intern begeleider en kindercoach me in de klas om sneller in te spelen op specifieke onderwijsbehoeften. De combinatie van deze functies zorgt ervoor dat ik zowel praktisch als analytisch naar onderwijsontwikkeling leer te kijken. Het afwisselende karakter van mijn werk maakt dat geen enkele dag hetzelfde is, wat ik als erg prettig ervaar. Aan de andere kant kan het soms een uitdaging zijn, omdat de verschillende functies elkaar kunnen overlappen. Dit vraagt om een goede planning en flexibiliteit, maar zorgt er ook voor dat mijn werk dynamisch blijft en ik telkens weer nieuwe dingen leer.  

Lees meer »

Kyra Bollen

Mijn naam is Kyra Bollen en momenteel werk ik fulltime op de Hogeschool Utrecht als docent en onderwijscoördinator van de ALPO. Binnen de ALPO ben ik een manusje-van-alles: ik geef handschriftontwikkeling en onderwijskunde/pedagogiek, begeleid studenten in hun studieloopbaan, ben (regionaal) instituutsopleider en assessor. Daarnaast werk ik mee aan de curriculumontwikkeling van de pabo en beheer ik de portefeuilles externe communicatie en studentzaken van de ALPO.

Lees meer »

Rosa du Pré (Beleidsmedewerker)

Mijn naam is Rosa du Pré en ik werk als beleidsmedewerker onderwijskwaliteit voor Lucas Onderwijs (87 scholen); een groot schoolbestuur in Den Haag. In mijn rol adviseer, ondersteun en faciliteer ik onze scholen om stappen te zetten wat betreft onderwijskwaliteit. Daarnaast adviseer ik ook geregeld ons bestuur. Hierbij gebruik ik data waar nodig en maak ik graag gebruik van evidence informed/based kennis, iets dat ik toch door de ALPO (academische lerarenopleiding primair onderwijs) nooit meer los kan laten.

Lees meer »

Nicolien van Haeften (Leraar-Onderzoeker)

Mijn naam is Nicolien van Haeften. Ik werk twee dagen per week als leerkracht van groep 5 en de andere drie dagen als promovendus bij Universiteit Leiden. Deze combinatie geeft mij de kans om zowel mijn onderzoeks- als leerkrachtvaardigheden verder te ontwikkelen. 

Lees meer »