Belangen behartigen

 

Academisch opgeleiden vormen een relatief nieuwe beroepsgroep binnen het basisonderwijs met
uitdagende kansen voor het werkveld en de onderwijskwaliteit. De beroepsgroep academici in het
basisonderwijs beperkt zich echter niet meer alleen tot leerkrachten, maar omvat ook academisch
opgeleide zij-instromers, intern begeleiders en schoolleiders. Voor het behartigen van de belangen
van academici in het basisonderwijs kent de BAB drie actielijnen.

Inspireren

 

Voor een relatief kleine beroepsgroep van academici in het basisonderwijs is het waardevol om
werkervaring en wetenschappelijke kennis te delen. Daarmee kunnen deze leraren en andere
functiegroepen elkaar blijvend inspireren en kan de kennis worden gebruikt ter verbetering van de
onderwijspraktijk. De BAB zet zich in voor het inspireren en verbinden van leden en geïnteresseerden.

Professionaliteit waarborgen

 

De kwaliteit van het onderwijs staat en valt met de kwaliteit van de leraar en de begeleiding daarvan.
Daar zijn goed geschoolde en kundige onderwijsprofessionals voor nodig die zich voortdurend blijven bijscholen en ontwikkelen. De BAB stelt zich ten doel dat academici in het basisonderwijs hun
kwaliteiten en capaciteiten blijvend kunnen ontwikkelen, zowel formeel als informeel. 

De BAB zet zich in voor:

Hiermee beoogt de BAB de volgende effecten:

Dit doet de Bab door:

  • Een duidelijkere positionering voor het optimaal benutten van de kwaliteiten van academici.

  • Facilitering in tijd voor (aanvullende) taken gericht op verbetering van de onderwijskwaliteit.

  • Een passend beloningskader voor academische onderwijsprofessionals. 
  • Door landelijk meer te verbinden, ontstaat meer bekendheid van de beroepsgroep en
    verbetert dit de positionering in de praktijk.

  • Door het verbinden van leden aan elkaar ontstaat zowel inspiratie als informeel leren en dus
    professionele ontwikkeling.

  • Door het verbinden van personen en initiatieven ontstaat meer kennisdeling binnen het
    primair onderwijs en kan aanwezige interne expertise effectief worden ingezet in de
    onderwijspraktijk.

  • Het organiseren van diverse nascholingstrajecten van wetenschappelijk niveau en met praktische relevantie voor het primaire proces.

  • Het faciliteren van een vacaturebank op de website waar werkgevers en werknemers elkaar kunnen vinden.

  • Toegang verlenen tot universitaire databases om op de hoogte te blijven van recente, wetenschappelijke kennis.

Missie & Visie BAB
PDF – 301,4 KB 42 downloads