Zelf een primoraat starten?

Wanneer je een Primoraat start, word je actief begeleid en ondersteund door het Kernteam Primoraten, waarin veel expertise en ervaring zit met het oprichten en uitvoeren van een Primoraat. Ook wordt er actief kennis gedeeld met andere Primoraten, zodat je niet telkens “het wiel hoeft uit te vinden”. Dat is meteen ook de grootste winst van meedoen met Primoraten: relevante, praktijkgerichte (onderzoeks)kennis wordt met elkaar gedeeld. De kennis die goed werkt blijft niet 'hangen' op één plek, maar verspreid zich door het land. En als Primoraat kan je ook actief gebruik maken van de kennis en kunde van de andere Primoraten in Nederland!

Wat is een primoraat?

 

Een Primoraat is een beweging die op iedere school gestart kan worden en wordt geleid door een Primor. De rol van primor kan bijvoorbeeld worden ingevuld door een academisch geschoolde leerkracht. 

Het doel van een Primoraat is om evidenced-informed handelen te versterken op jouw school of binnen jouw stichting, door de leerkracht “in the lead” te zetten. Daarnaast wordt alle kennis actief met elkaar gedeeld in het netwerk Primoraten. Hierdoor hoef je zelf niet meer het wiel uit te vinden!

 

Een Primoraat bestaat uit een klein groepje betrokken leraren of leraar-ondersteuners die de dagelijkse onderwijspraktijk een kwaliteitsimpuls willen geven ter verbetering van het onderwijs aan ieder kind. In een Primoraat wordt er door een Primor een gerichte onderzoeksvraag opgesteld. Het doel van het Primoraat is om de onderzoeksvraag evidenced-informed te beantwoorden en de opbrengsten zijn gericht op het verbeteren van jouw dagelijkse onderwijspraktijk. Als leerkracht ben je dus in the lead.

Wat is de rol van de BAB?

In 2021 is de BAB gestart met twee pilottrajecten Primoraten. In 2022 volgde daar de benoeming van de eerste Primor (Maaike Nederstigt) op. Sindsdien is het aantal Primoren in het land toegenomen en werd de organisatie vanuit het bestuur en het kernteam Primoraten geregeld. In 2024 concludeerde het toenmalig bestuur van de BAB dat het project Primoraten een professionaliseringsslag en betere borging verdiende.

 

Uiteindelijk is er, in samenwerking met de PO-raad, in 2024 een zelfstandig kernteam gevormd en valt het project niet meer onder de directe verantwoordelijkheid van de BAB. De BAB blijft het initiatief steunen door een afvaardiging te leveren aan de Raad van Advies, te investeren, en blijvend het belang van Primoren en Primoraten uit te dragen.


Primoraten in het nieuws

De onschatbare waarde van primoren bij Stichting Boor

Het werkplezier vergroten, jezelf ontwikkelen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Dat is exact wat de deelnemers van het BOOR-primorenprogramma doen.Een primor is een leerkracht die binnen de eigen school één dag per week praktijkgericht onderzoek uitvoert met als doel het onderwijs te verbeteren. De primor kiest een onderwerp over taal of rekenen in overleg met de school en betrokken docenten. De primor bestudeert artikelen over een specifieke vraag, analyseert ze en combineert de uitkomsten met de ervaringen op school. Dat leidt tot een interventie of aanpak door bijvoorbeeld leerkrachten te trainen of het aanpassen van de huidige methode.

Lees meer »

Hoe primoren de kloof tussen onderzoek en praktijk overbruggen

Het HBO kent al ruim 20 jaar de functie van lector en sinds 2012 is er binnen het MBO het practoraat. Sinds een aantal jaar is er nu ook het primoraat: een term die gemunt is door de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs en waaraan verschillende schoolbesturen in het primair onderwijs invulling hebben gegeven. Voor dit artikel gingen we op onderzoek uit: wat is het primoraat, hoe is het ontstaan en hoe ziet het eruit in de praktijk? 

Lees meer »

Didactoraten en primoraten geven richting

“Vuurtorens zie je van veraf, ze geven je richting en zorgen voor overzicht.” Tom Drukker, projectleider onderzoek, omschrijft op deze manier het belang van de oprichting van ‘primoraten’ in het primair onderwijs en ‘didactoraten’ in het voortgezet onderwijs. “Door focus aan te brengen in de initiatieven rondom kennisontwikkeling, willen we de transformatie maken van brandhaarden naar vuurtorens.” Tom vertelt over de manier waarop Stichting Openbaar Onderwijs Groningen samenhang aanbrengt in de initiatieven rondom kennisontwikkeling en onderzoeksmatig werken stimuleert." 

Lees meer »