Het werkplezier vergroten, jezelf ontwikkelen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Dat is exact wat de deelnemers van het BOOR-primorenprogramma doen.
Een primor is een leerkracht die binnen de eigen school één dag per week praktijkgericht onderzoek uitvoert met als doel het onderwijs te verbeteren. De primor kiest een onderwerp over taal of rekenen in overleg met de school en betrokken docenten. De primor bestudeert artikelen over een specifieke vraag, analyseert ze en combineert de uitkomsten met de ervaringen op school. Dat leidt tot een interventie of aanpak door bijvoorbeeld leerkrachten te trainen of het aanpassen van de huidige methode.
Wat heb je nodig als primor?
Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent, over natuurlijk leiderschap beschikt en een onderzoekende houding hebt. Hoewel het een pré is dat primoren wetenschappelijk zijn geschoold, is dat bij BOOR geen harde eis.
Hoe ziet het programma er uit?
Jaarlijks doet een groep primoren onderzoek bij BOOR. Ze doen individueel onderzoek, maar komen samen tijdens gezamenlijke bijeenkomsten en intervisie om elkaar te ondersteunen in het onderzoek. Daarnaast krijgt de primor individueel begeleiding van professionals op het gebied van praktijkgericht onderzoek en het thema dat zij onderzoeken.
Wat levert het op?
Primoren ontwikkelen zich in verschillende onderzoeksvaardigheden. Het is inhoudelijk verdiepend en direct toepasbaar in de dagelijkse schoolpraktijk. Het geeft onze leerkrachten kennis en inzichten die het onderwijs verbeteren
Lucy en Caroline vertellen over hun rol als primor bij BOOR
https://stichtingboor.nl/primoren/
Reactie plaatsen
Reacties