Kyra Bollen

Gepubliceerd op 24 februari 2025 om 11:05

Mijn naam is Kyra Bollen en momenteel werk ik fulltime op de Hogeschool Utrecht als docent en onderwijscoördinator van de ALPO. Binnen de ALPO ben ik een manusje-van-alles: ik geef handschriftontwikkeling en onderwijskunde/pedagogiek, begeleid studenten in hun studieloopbaan, ben (regionaal) instituutsopleider en assessor. Daarnaast werk ik mee aan de curriculumontwikkeling van de pabo en beheer ik de portefeuilles externe communicatie en studentzaken van de ALPO.

Mijn eigen ALPO-reis begon in 2015. Vooral tijdens mijn stages was het zoeken naar hoe ik mijn onderwijskundige rol kon ontwikkelen. We deden wel onderzoekjes voor de vakken, maar de transfer naar de praktijk moesten we zelf maken. Op stage voelde ik me daardoor vaak nog vooral een ‘gewone’ leerkracht in opleiding.

Na mijn afstuderen ben ik direct voor de klas gaan staan, terwijl ik in deeltijd mijn master Onderwijswetenschappen volgde. Al snel voerde ik gesprekken met mijn leidinggevende over hoe ik mezelf verder kon uitdagen, ook buiten de groep. Maar het was midden in de coronaperiode, en op mijn school was er simpelweg geen ruimte om mij vrij te roosteren voor onderwijskundige projecten. Toen kreeg ik toevallig een vacature doorgestuurd voor een tijdelijke ziektevervanging op de pabo. Ik besloot ervoor te gaan en combineerde dat jaar een parttime baan voor de klas met twee dagen lesgeven op de pabo. De HU beviel zo goed dat ik het jaar daarna volledig de overstap maakte.

Terugkomen op de pabo voelde direct vertrouwd. (Bijna) al mijn oud-docenten kenden me nog, en ik werd snel opgenomen in het ALPO-team. Juist mijn recente ervaring voor de klas werd gewaardeerd: ik wist waar studenten en het werkveld tegenaan liepen. In mijn lessen probeer ik die verbinding tussen theorie en praktijk expliciet te maken. We beoordelen methodelessen op basis van de vakdidactiek en spelen rollenspellen waarin we klassenmanagement oefenen. Contextualiseren en decontextualiseren vraag ik ook van mijn studenten: Waar leg jij de verbinding tussen praktijk en theorie? Kun je je handelen beredeneren? Wat was het effect op de leerlingen?

In mijn werk zie ik dat academische leerkrachten steeds meer gewaardeerd worden in de scholen en dat het werkveld hier ook in wil investeren. Steeds meer ALPO studenten geven aan dat zij ook in het basisonderwijs willen blijven werken. Een positieve trend!

Bij mijzelf kriebelt het lesgeven in het basisonderwijs soms nog wel. Daarom sta ik eens per jaar nog een week ‘met de poten in de klei’ tijdens de Vakantieacademie in Amersfoort. Die ervaring vind ik waardevol. Als academische leerkracht blijf ik zo niet alleen betrokken bij het werkveld, maar houd ik ook scherp voor ogen waar het uiteindelijk om draait.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.