"De waarde van academici in het basisonderwijs zal nog krachtiger worden wanneer iedereen een passende rol of functie kan uitoefenen. "
Opleiding en Loopbaan
Na het behalen van mijn havodiploma ben ik in 2010 gestart aan de reguliere pabo-opleiding van Hogeschool de Kempel in Helmond. Ik stond te popelen; al van jongs af aan wist ik dat ik leerkracht wilde worden. Mijn passie voor het onderwijs is gedurende deze jaren op De Kempel meer en meer gegroeid.
Dat ik na de pabo nog een universitaire master heb afgerond, is niet iets wat ik vanaf het begin al voor ogen had of ambieerde. Pas in het vierde jaar, na een bijzondere stage in Zuid-Afrika en het afronden van mijn onderzoek, wist ik dat ik nog niet klaar wilde zijn met studeren. Ik ben daarom de (pre)master Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen gaan volgen.
Tijdens mijn studie heb ik gewerkt als invaller voor verschillende schoolbesturen en als toetsleider voor het Expertisecentrum Nederlands. Toen ik in 2017 ‘alleen nog’ (het blijkt altijd meer werk dan je van tevoren denkt...) mijn masterthesis moest afronden, ben ik fulltime als leerkracht op basisschool Willem de Zwijger in Roermond gaan werken. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: ik wil eerst ‘terug’ de praktijk in voordat ik aan het werk ga als onderwijskundige. Enerzijds omdat ik zo geniet van het lesgeven en de interactie met de leerlingen en anderzijds omdat ik juist als onderwijskundige de praktijkervaring zo waardevol vind. Na een jaar kreeg ik fulltime een eigen klas (groep 7). Ik genoot ervan om voor de klas te staan en mijn visie op onderwijs in de praktijk te brengen en te (her)ontdekken. Na twee jaar begon een nieuwe uitdaging meer en meer te kriebelen; wat kan ik als onderwijskundige betekenen voor onze stichting? Ik ben zelf in gesprek gegaan met collega’s van het stafbureau om dit te verkennen. Geduld, vertrouwen en meer van mezelf laten zien bleken uiteindelijk de sleutelwoorden.
Sinds dit schooljaar ben ik drie dagen per week werkzaam als onderwijskundige binnen de stichting (Swalm en Roer). Ik ondersteun scholen in het vormgeven van passend onderwijs en werk mee aan de ontwikkeling van onderwijsbeleid en kwaliteitszorg. Daarnaast ben ik twee dagen per week werkzaam als onderwijsadviseur bij Bureau Wolters. Een mooie combinatie!
Toegevoegde waarde academische achtergrond
Laat ik vooropstellen dat naar mijn mening iedereen binnen het onderwijs van gelijke (meer)waarde is. Het is de combinatie van individuen met elk hun eigen talenten die het succes maken. Erken die ongelijkheid.
Tijdens mijn studies heb ik veel kennis opgedaan, maar boven alles heb ik geleerd om kritisch te zijn. Op dit moment zijn er veel onderwijsvernieuwingen van klein tot groot, waar ik soms mijn vraagtekens bij zet. Er wordt veel gezegd en geroepen in onderwijsland. Ik zou scholen en stichtingen willen adviseren om altijd eerst met elkaar hierover in gesprek te gaan en (wetenschappelijke) onderzoeken te lezen voorafgaand aan een implementatie. Werkt het? En nog belangrijker: werkt het voor onze school? Academici in het basisonderwijs kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Zij kunnen als geen ander de wetenschap en praktijk samenbrengen en kritisch, analytisch en onderzoekend denkvermogen in een team stimuleren en versterken. Ik hoop dat met een kritische blik, wij als academici niet alleen bijdragen aan onderwijsvernieuwing maar juist ook aan stilstand. Laten we eens koesteren wat we goed doen, want dat is veel meer dan we denken en over spreken. Om zo meer aandacht te besteden aan de didactische en pedagogische kern van het onderwijs: lesgeven met de ruimte om écht te kijken en te luisteren naar onze leerlingen. Mijn wens hierbij is dat we meer gaan onderzoeken in plaats van constateren. Maar dit kan alleen wanneer we niet enkel de leerling de ruimte geven om zich te ontwikkelen, maar ook de leerkracht.
De waarde van academici in het basisonderwijs zal nog krachtiger worden wanneer iedereen een passende rol of functie kan uitoefenen. Ik gun het iedereen om samen met de school/stichting een rol te ontdekken of creëren waarin kennis en vaardigheden benut worden. Durf jezelf (als academicus) daarom te laten horen. Het is niet erg wanneer iedereen zo nu en dan zijn hoofd even boven het maaiveld uitsteekt!
Toekomst
Om eerlijk te zijn, ben ik zelf ook benieuwd naar de toekomst. Genoeg ideeën, wensen en gedachten floepen ineens in mijn hoofd: een boek schrijven, een school oprichten, onderzoeken, ooit terug voor de klas? Wie weet wat er allemaal op mijn pad gaat komen en welke mensen ik nog mag ontmoeten. Eén ding weet ik zeker: mijn hart ligt dicht bij de onderwijspraktijk en mijn toekomst dus ook. Laat ik voor nu genieten –en wanneer alle coronamaatregelen voorbij zijn, nog meer genieten¬– van mijn huidige banen en de samenwerking met collega’s en scholen. Ik hoop dat ik nog veel mooie praktijkvoorbeelden mag zien.
Reactie plaatsen
Reacties