Rosa du Pré - Beleidsmedewerker onderwijskwaliteit.

Mijn naam is Rosa du Pré en ik werk als beleidsmedewerker onderwijskwaliteit voor Lucas Onderwijs (87 scholen); een groot schoolbestuur in Den Haag. In mijn rol adviseer, ondersteun en faciliteer ik onze scholen om stappen te zetten wat betreft onderwijskwaliteit. Daarnaast adviseer ik ook geregeld ons bestuur. Hierbij gebruik ik data waar nodig en maak ik graag gebruik van evidence informed/based kennis, iets dat ik toch door de ALPO (academische lerarenopleiding primair onderwijs) nooit meer los kan laten.
Werkzaamheden Beleidsmedewerker Onderwijskwaliteit
Mijn werkweek bestaat uit zeer diverse werkzaamheden. Ik ben geregeld met scholen in gesprek over de onderwijskwaliteit, meestal gaan deze gesprekken over het inspectiekader en resultaten, maar ook thema’s als het curriculum en leerkrachtvaardigheden komen aan de orde. Vaak adviseer ik directies, maar het komt ook voor dat ik met teams in gesprek ga. Nu de onderwijsinspectie meer en vaker op scholen is, is ook dat een groter onderdeel van mijn werkweek. Ik denk met scholen mee hoe zij een bezoek het beste kunnen voorbereiden. Daarnaast houd ik mij bezig met onze kwaliteitsinstrumenten, zoals onze digitale zelfevaluatie, de audits en visitaties. Geregeld sluit ik aan bij bestuurlijke overleggen om te adviseren over de inzet van de instrumenten of over de onderwijskundige vraagstukken die spelen op de scholen. Mijn werkweek is best flexibel, ik werk veel op scholen, op kantoor en soms thuis. Op vrijdag is er gelukkig soms tijd voor een kleine borrel met ons team. Mijn functie is onderdeel van een grotere afdeling: Onderwijs, kwaliteit en innovatie.
Het leuke aan werken voor een groot onderwijsbestuur is dat er binnen onze afdeling veel expertise is; zo heb ik collega’s die werken voor onze eigen Academie, collega’s die zich bezig houden met opleiden en collega’s die meer innovatieve projecten doen (denk aan AI). Het is leuk, leerzaam en waardevol om elkaar te versterken en zo de scholen nog beter te kunnen helpen.
Vooropleiding en werkervaring
Na het afronden van de academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) heb ik de master Onderwijskunde gevolgd aan de UvA. Tijdens mijn scriptie bij de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO) heb ik onderzoek gedaan naar schoolleiderschap. De cruciale rol van schoolleider vind ik ontzettend boeiend. Na mijn studie ben ik begonnen als leraar-ambtenaar bij het ministerie van OCW. Hier combineerde ik mijn werk als leerkracht met een beleidsfunctie. In deze functie heb ik mij ingezet de stem van de leerkracht ook in de hoftoren te laten klinken. Een belangrijke en prachtige uitdaging. Toch bleek dit werk voor mij iets te ver van de onderwijspraktijk af te staan. Ik solliciteerde bij een groot schoolbestuur om op beleidsmatig niveau mee te denken én dichter bij de onderwijspraktijk te werken. Ook hier startte ik in een combinatiefunctie. Elke week in de school zijn, de dynamiek van de groep en de dagelijkse waan van de dag; het versterkt je werk als beleidsmedewerker. Ook voor de school zie ik een toegevoegde waarde. Inmiddels heb ik zelf een gezin en is één werkplek haalbaarder. Gelukkig heb ik nog veel collega’s die combinatiefuncties hebben en ben ik wekelijks (of vaker) in scholen en klassen te vinden. In mijn werk zijn adviesvaardigheden én expertise op het gebied van onderwijskwaliteit van groot belang. Ik bezoek geregeld congressen en netwerkdagen (zoals van de PO-raad) en heb recent een opleiding afgerond voor kwaliteitszorgmedewerkers. Afgelopen jaar heb ik een auditopleiding gedaan en op dit moment volg in een training voor ‘intern adviseur’. Binnen mijn organisatie zet ik mij in voor de academische leerkrachten door geregeld deel te nemen aan hun leernetwerk. Daarnaast blijf ik lid van de BAB omdat ik het heel belangrijk vind dat deze groep een stem heeft in het onderwijsveld.
Toekomst
In de toekomst blijf ik mij graag inzetten op scholen te ondersteunen bij de onderwijskwaliteit. Ook al werk ik niet meer in een school, het beste onderwijs voor iedere leerling, is wel waar ik elke dag voor uit mijn bed kom. Ik verwacht dat ook dat in mijn volgende stap een belangrijk onderdeel zal zijn van mijn werk. Op een dag wil ik graag de rol van schoolleider vervullen, maar voorlopig is er nog genoeg te leren in deze functie.
Reactie plaatsen
Reacties