Nicolien van Haeften

Gepubliceerd op 24 november 2024 om 18:03

PromoDoc: Promotieonderzoek en Docent basisonderwijs (Leraar-Onderzoeker)

Mijn naam is Nicolien van Haeften. Ik werk twee dagen per week als leerkracht van groep 5 en de andere drie dagen als promovendus bij Universiteit Leiden. Deze combinatie geeft mij de kans om zowel mijn onderzoeks- als leerkrachtvaardigheden verder te ontwikkelen. 

 

Loopbaan

In 2019 heb ik de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) in Utrecht afgerond. Aansluitend heb ik de masters Youth, Education, and Society (YES) en Onderwijswetenschappen in Utrecht gevolgd. Deze pedagogische YES master focust zich op maatschappelijke opvoedingsvraagstukken en hoe jouw eigen opvoeding en omgeving je kijk (misschien onbewust) op opvoedingsvraagstukken in de wereld beïnvloedt. Hierna heb ik me bij de master Onderwijswetenschappen gericht op onderwijsvraagstukken.

Tijdens de ALPO heb ik de combinatie van de dagelijkse schoolpraktijk met onderzoek altijd erg gewaardeerd, daarom ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om dit door te zetten. Tijdens mijn masters ben ik gaan invallen en na mijn masters ben ik aan de slag gegaan als docent bij Pedagogische Wetenschappen, waardoor ik via collega’s (en oud docenten) van de ALPO achter het bestaan van PromoDoc kwam: een beurs voor Promotieonderzoek en Docent basisonderwijs. Na het schrijven van een onderzoeksvoorstel kon ik beginnen.

 

Mijn werkweek

De komende jaren zal ik drie dagen per week promotieonderzoek doen naar bewuste en onbewuste leerkrachtoverwegingen in interacties en ondersteuning van leerlingen. Op deze dagen lees (en schrijf) ik veel, volg ik cursussen om mijn kennisbasis te vergroten en ga ik in gesprek met leerkrachten. Ik vind het heel gaaf dat zowel mijn pedagogische als onderwijskundige opleidingen een plekje hebben in dit project, en het is natuurlijk nog gaver dat ik de kennis die ik op doe meeneem naar school. De andere twee dagen ben ik namelijk juf van groep 5 op basisschool de Drie Koningen in Utrecht. Op school geniet ik ontzettend van het samenwerken met collega’s, van de energie van de kinderen, en de puzzel die je legt om elk kind in de klas te laten groeien. 

 

Toegevoegde waarde academische achtergrond

Bij beide banen vind ik het zijn van een academische leerkracht een toegevoegde waarde. Als onderzoeker weet ik hoe de dagelijkse lespraktijk in elkaar zit. Zo kan ik kritisch kijken naar mijn onderzoek en blijf ik scherp of praktisch werkbaar en nuttig is voor leerkrachten. Daarnaast neem ik deze vaardigheden mee de school in, in zowel mijn eigen handelen als in gesprekken met collega’s. Ook doen leerkrachten in onze school ieder jaar kleine (actie)onderzoeken gericht op het verbeteren van ons onderwijs. Dus ook daar kan ik mooi bij aansluiten. Zo kan ik mijn eeuwige nieuwsgierigheid in zowel mijn onderzoek als op school inzetten om situaties uit te diepen en vorm te geven.

 

Toekomst

De komende vier jaar ga ik me verder ontwikkelen als promovendus én startende leerkracht, ik hoop ook daarna de combinatie met de klas te kunnen behouden!

Helaas is laatst het nieuws gekomen dat promotiebeurzen voor leerkrachten (dreigen te) verdwijnen door toekomstige bezuinigingen. Terwijl ik juist van die combinatie van praktijk en onderzoek zó enthousiast word. De mogelijkheid om kennis en vaardigheden mee de school in te nemen, is juist wat het allemaal zo betekenisvol maakt.  

 

Participanten gezocht

Nicolien is momenteel op zoek naar groep 4, 5 of 6 leerkrachten om te interviewen over de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen in hun klassen. Heb jij vijf jaar ervaring en een uurtje tijd om met haar te praten? Als dank voor jouw tijd krijg je een vergoeding van €20,- en een overzicht van de door jouw genoemde ondersteuningsbehoeften per leerling van jouw klas.

👉Meld je dan aan via deze link [ https://leidenuniv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3gvQYuPrERdkEfA ] of door een mailtje te sturen naar n.i.van.haeften@fsw.leidenuniv.nl

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.