"Door de academische leerkracht op de kaart te zetten en vooral de meerwaarde van de academische leerkracht in een professionele leercultuur op de scholen te laten zien lukt het hopelijk om een kentering in het basisonderwijs te veroorzaken. De academische leerkracht kan de vertaalslag maken van de wetenschap naar de praktijk en kan goed inschatten wanneer een interventie of idee evidence-based is; dit draagt bij aan het funderen van de goede zaken in het onderwijs en het uitvoeren en evalueren hiervan."
Opleiding en Loopbaan
Als bijna 45-jarige ben ik een van de oudere leden van de BAB. Oud betekent in veel gevallen wijs. Maar zo voel ik me nog niet; ik voel me geen oude, wijze uil. Ik ben nog steeds lerende en verwonder me dagelijks over dingen die ik zie, hoor en voel. Ik werk al 22 jaar in het basisonderwijs waar ik mijn hart heb verpand aan de bovenbouw en het rekenonderwijs. Daarnaast ben ik een academische leerkracht met als achtergrond onderwijskunde/onderwijswetenschappen.
Ik ben als academische leerkracht steeds op zoek, om naast mijn werk op de basisschool, naar datgene wat mijn nieuwsgierige en onderzoekende ‘honger’ kan stillen. Dit zoekproces heeft zich geuit in diverse nevenfuncties; bij de Algemene Onderwijsbond , bij een politieke partij en bij het opzetten van mijn eigen bedrijf. Ik wil heel graag zoveel mogelijk perspectieven van goed onderwijs zien en voelen; dit kan in het midden van het onderwijsproces zijn en juist ook in de schillen om het onderwijs heen. Dit is een bepaalde drive, een bepaalde ambitie, wat maakt wie ik ben. Ik had deze drive om dingen te weten al vroeg in mijn leven. Bijvoorbeeld had ik me als 8-jarig meisje voorgenomen om alle boeken in de lokale bieb te gaan lezen (nooit gelukt overigens, maar dat terzijde). In mijn eigen bedrijf laat ik me momenteel inhuren als docent op de PABO, waar ik vooral onderzoeksvaardigheden geef en studenten begeleid in hun LIOtraject inclusief het praktijkonderzoek. Daarnaast ontwerp en herzie ik modules van het curriculum van de PABO. Ook doe ik klussen voor Veilig Verkeer Nederland op educatief gebied en voer ik implementatietrajecten voor rekenmethodes evenals onderbouwscans uit voor een onderwijsadviesbureau.
Toegevoegde waarde academische achtergrond
Vaak vraag ik mezelf af; waarom wil ik steeds anders en steeds meer terwijl ik toch zo een prachtig vak heb? Het antwoord is simpel: er is niet genoeg uitdaging voor mij in het basisonderwijs. Maar wie weet komt daar langzaamaan verandering in. Door de academische leerkracht op de kaart te zetten en vooral de meerwaarde van de academische leerkracht in een professionele leercultuur op de scholen te laten zien lukt het hopelijk om een kentering in het basisonderwijs te veroorzaken. De academische leerkracht kan de vertaalslag maken van de wetenschap naar de praktijk en kan goed inschatten wanneer een interventie of idee evidence-based is; dit draagt bij aan het funderen van de goede zaken in het onderwijs en het uitvoeren en evalueren hiervan.
Toekomst
Ik start in elk geval aankomend schooljaar als leerkracht in groep 7 én als primor van de pilot primoraat Rekenen bij ons op school. Ik ga onderzoek doen naar hoe de kwaliteit van het rekenonderwijs bij ons op school verbeterd kan worden door te kijken naar het leerkrachthandelen in differentiatie in de rekenles. Echt onwijs leuk!
Wellicht vind ik in het doen van onderzoek op de basisschool, met mijn voeten in de klei, mijn voldoening en word ik uiteindelijk die oude, wijze uil.
Reactie plaatsen
Reacties