Linkedintwitter logo silhouette 4Facebook Transparent

Wat doen wij

  •  

    In het- dit jaar gepubliceerde- rapport 'De positie van academisch opgeleide leraren in het primair onderwijs' staan aanbevelingen voor het behoud van leraren met een wetenschappelijke bachelor of masteropleiding in het basisonderwijs. Van dit rapport is er een animatie uitgebracht die de resultaten, conclusies en aanbevelingen uit het [...]

  • “Aan de basis van leiderschap nemen staat een gezamenlijk doel en collectief leren. Probeer juist buiten de structuren na te denken hoe jij aan die cultuur kan bijdragen als teacher leader.”

    Op 3 november vond de hybride intervisiebijeenkomst plaats van de BAB Academy. Tijdens deze bijeenkomst is onder andere ingegaan op het uitwisselen van [...]

  • Op 6 oktober 2021 vond de eerste haardvuursessie in Rotterdam plaats! Na een openingswoord van Renata Voss (Stichting BOOR) en Maaike Radix (BAB) bespraken prof. dr. Sabine Severiens (EUR)en Illias El Hadioui (EUR, VU& Onderwijsraad) met een zaal vol academische leraren (in spé) welke expertise nodig is in een superdiverse klas.

    Sabine Severiens [...]

  • “Academisch geschoolde leerkrachten zijn opgeleid om een voortrekkende rol binnen een school in te nemen, bijvoorbeeld een kritische rol”. “Zij hebben kritisch-analytische vaardigheden die scholen kunnen helpen zich verder te ontwikkelen.” Gebruik de kennis en kunde van deze leerkrachten om de leesproblemen van kinderen tegen te gaan, stelt [...]

  • 'Er zijn stappen gezet maar veel kansen blijven onbenut.'

    Vandaag spraken Maaike Radix en Pieter-Jan Ruiter in de Tweede Kamer over de positie van academische leerkrachten in het primair onderwijs. Naast de bespreking van de resultaten uit het recent uitgevoerde onderzoek heeft de BAB o.a. gepleit voor een apart ontwikkeltijdbudget per school. [...]

  • Datum: 13 juli 2021
    Bron: didactief.nl
    Tekst: Sarah Jansen, Pieter-Jan Ruiter en Maaike Radix 
     
    'Een groot potentieel onder academische leerkrachten blijft momenteel onbenut en ongezien, blijkt uit onderzoek van OCW in samenwerking met de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs en de PO-raad.'
     
    Sinds 2008 is er de mogelijkheid om via de [...]
  • Op 10 april 2021 vond de vijfde editie van het BAB congres plaats! 

    In het ochtendprogramma gaf prof. dr. Monique Volman een keynote lezing na de algemene ledenvergadering. Monique Volman ging o.a. in op leerkrachtverwachtingen, taalvaardigheid en buitenschoolse kennisbronnen. Daarna sloot mr. drs. Inge Vossenaar (MBA), directeur generaal Primair [...]

  • Bron: Leeuwarder Courant, 6 maart 2021

    'Iets langer geleden, in 2008 besloot toenmalig onderwijsminister Ronald Plasterk een miljard te inversteren om meer universitair geschoolde leraren in de klas te krijgen en te behouden. Uit onderzoek van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs blijkt dat een op de drie academici het onderwijs alsnog [...]

  • ''De BAB steunt de oproep tot kansrijk adviseren met een groter doel voor ogen: leerkrachten moeten zichzelf in hun eigen team optimaal kunnen ontplooien en ontwikkelen. Immers: een goede leerkracht verzorgt goed onderwijs.''

    Bestuursleden Elke Mulder en Sarah Jansen vertellen in een interview met de PO-raad over het belang van kansrijk adviseren [...]

  • Bron: RTL-nieuws

    "Kwetsbare kinderen moeten van scholen het voordeel van de twijfel krijgen bij het bepalen van het schooladvies."

    De BAB onderschrijft deze oproep van de PO-raad samen met andere onderwijsorganisaties. Het hele nieuwsbericht lees je [...]

  • Op 17 februari 2021 organiseert de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB) een online "Haardvuursessie Utrecht"! Met een insprerende lezing van Prof. Paul Kirschner en een prachtig praktijkvoorbeeld van hoe je gebruik kunt maken van diversiteit in onderwijsteams. 

    Vanwege de COVID-19 pandemie zal deze bijeenkomst online plaatsvinden. Na [...]

  • Op 27 januari 2021 organiseren de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB) en studievereniging ODIOM een online netwerkevent! Deze bijeenkomst is bedoeld voor academische leerkrachten, onderwijskundigen en orthopedagogen om zich te laten inspireren in hun vakgebied en om anderen uit het werkveld te ontmoeten.

    Na een lezing van René [...]

  • Vanaf nu kun je je inschrijven voor de nieuwe kwartetten van de BAB Academy!

    Over de BAB Academy:
    Professionalisering van leerkrachten op maat is belangrijk, omdat leerkrachten verschillen in ontwikkelbehoeften. Daarom is een professionaliseringsaanbod ontwikkeld, gericht op het (door)ontwikkelen van academische vaardigheden speciaal voor [...]

  • Op 4 februari 2020 vond de BAB regiobijeenkomst in Nijmegen plaats! De avond begon met een workshop van Rowan Zuidema. Zij werkt bij het NRO als medewerker kennisbenutting en gaf een concreet inkijkje in de wereld van de "open access". Tijdens deze workshop leerden we precies via welke ingangen we vrij toegang konden krijgen tot wetenschappelijke [...]

  • Op 4 april 2020 organiseert de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs de vierde editie van het BAB congres!

    In het ochtendprogramma staan de uitdagingen rondom lerarentekort en de status van het beroep "leraar" centraal. Wat kunnen hoogopgeleide leerkrachten bieden om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en het lerarentekort tegen te [...]

  • Op 29 januari 2020 vond de BAB regiobijeenkomst in Groningen plaatst! De avond begon met een lezing van Dr. Simone Doolaard, manager kwaliteit en onderwijs van schoolbestuur "Catent". Simone begon met de prikkelende stelling: "Passend Onderwijs werkt goed/matig/slecht/weet niet". Ze vertelde door middel van concrete voorbeelden uit haar eigen [...]

  • Tijdschrift: Schooljounaal CNV
    Tekst: Evelyne Lammerding
    Foto: Marcel J. de [...]

  • Tijdschrift: PO Management (november 2019)
    Tekst: Hannah [...]

  • Datum: 11 januari 2020
    Locatie: Het Corlaer College Te Nijkerk.

    KORTINGSCODE VOOR BAB-LEDEN: redbab2020 (deze code geeft je 10% korting)

    Voor deze vijfde editie wordt weer een mix van nationale en internationale sprekers uitgenodigd. Bekende namen uit de academische onderwijskundige onderzoekswereld, maar ook jonge onderzoekers en leraren die [...]

  • Tijdschrift: De nieuwe leraar - nov 2019 (#5)
    Tekst Lotte [...]

  • De BAB Academy is een professionaliseringsaanbod (nascholing) gericht op het (door)ontwikkelen van academische vaardigheden speciaal voor academisch opgeleide leerkrachten in het basisonderwijs. Het bestaat uit een uniek programma met een gouden combinatie: aanbod op academisch niveau én tegelijkertijd tools om deze academische kennis toe te [...]

  •  

    De Academische Pabo in Leiden bestaat 10 jaar! Dit vieren we in Leiden op 16 oktober 2019. In de Sterrewacht Leiden gaan wij onder leiding van presentatrice Sofie van den Enk het gesprek aan over deze bijzondere opleiding en de toekomst van academisch geschoolde leerkrachten in het basisonderwijs. Aansluitend vindt de feestelijke viering [...]

  • Op 8 november organiseren de Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht en de Opleidingsscholen in Utrecht de Velon studiedag 

    Deze dag richt zich op Samen Opleiden, Samen Professionaliseren en Samen Onderzoeken in hun samenhang. Dr. Luce Claessens zal samen met collega's een workshop geven over de Academische Pabo's. En ook is er meer [...]

  • Tijdschrift: Naar school - 2019 nr. 19
    Tekst en foto: Sanne van der Most

    KLIK HIER voor het [...]

  • Vocus - tijdschrift van de studievereniging AcPa Utrecht - september 2019
    Tekst: Femke Dijkman

    KLIK HIER voor het [...]

  • Op vrijdag 13 september presenteerden en ondertekenden zeven bestuurders namens hun achterban het Actieplan Academici PO. Dit was de start van een samenwerking tussen deze partijen om academische leerkrachten zó in te zetten, dat hun vaardigheden en kennis optimaal kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het onderwijs in hun eigen klas, in de [...]

  •  

    In juli 2019 verscheen in Schoolmanagement een artikel over academische leerkrachten in het basisonderwijs. Het artikel benadrukt het belang en de noodzaak de vaardigheden en capaciteiten van deze leerkrachten te benutten op scholen of binnen het bestuur. Maar: hoe doe je dat en wat kun je er mee? Door een aantal goede voorbeelden wordt een [...]



  • Al geruime tijd zijn diverse onderwijsorganisaties bezig met de positionering van de academische leerkracht in het Primair Onderwijs (PO). We zien namelijk dat het aantal academische leerkrachten in het PO groeit. Tegelijkertijd zien we dat het nog lastig is om de vaardigheden en expertise die zij meebrengen goed in te zetten in het onderwijs. [...]



  • Op vrijdag 14 juni 2019 was de BAB aanwezig op het PO-raadcongres. Rinda den Besten, voorzitter van de PO-raad, besteedde in haar openingsspeech aandacht aan academische leerkrachten: ze sprak waardering uit voor het lef dat schoolbesturen hebben om academische leerkrachten te positioneren.

    Het thema van de dag was Lef! Özcan Akyol sprak als [...]

  • Schoolmanagement, juni 2019
    Tekst: Hannah Bijlsma

    KLIK HIER voor het volledige [...]



  • Op 12 juni heeft binnen Meer Primair een eerste brainstorm over de inzet van academisch geschoolde leerkrachten plaatsgevonden. Bestuursleden van de BAB en de BAB Academy waren hierbij aanwezig. De hoofdvraag van de bijeenkomst was hoe de academische kennis en vaardigheden van academici binnen Meer Primair optimaal kunnen bijdragen aan (de [...]

  • De derde editie van het BAB congres was wederom een doorslaand succes. De dag bestond uit:

    - Waardevolle ontmoetingen

    - Presentatie van het sociaal jaarverslag van de BAB (https://prezi.com/eca0obyj8n3g/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share)

    - De lancering van de BAB Academy: professionalisering van academici in het basisonderwijs [...]

  • Op 30 januari 2019 vond de regiobijeenkomst in Groningen plaats, in samenwerking met studievereniging Odiom. Na een inspirerende lezing over het nut van leerstrategieën en onderwijsonderzoek in de praktijk, werd een workshop verzorgd over de positie van Academische leerkracht. Studenten en pas-afgestudeerden brainstormden over de ideale rol van de [...]

  • Woensdag 6 maart organiseerde BAB in samenwerking met de studentenraad van de ACPA op Hogeschool Leiden een regiobijeenkomst voor academische leraren en studenten. De regiobijeenkomst begon met een lezing van Tessa Slim, een leerkracht en onderzoeker die zojuist is gestart met haar promotieonderzoek naar onderzoekend leren. Na de lezing was het [...]

  • Op woensdag 21 november was er een regiobijeenkomst voor academische leerkrachten op de HAN in Nijmegen met als thema: Hoe positioneer je jezelf als academische leerkracht binnen een school?

    De avond startte met een interessante ontmoeting, kennismaking en uitwisseling tussen de academische leerkrachten (in spé) onder het genot van een [...]

  • "De academische leerkracht als sterke schakel"

    Na een succesvolle editie in april 2018 organiseert BAB komend jaar wederom het BAB-congres op 6 april 2019. Je bent van harte welkom om collega’s te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en geïnspireerd te worden door verschillende sprekers en workshops.

    AANMELDEN VOOR HET BAB CONGRES

    Locatie BAB Congres:

  • Elk jaar wordt een aantal kwartetten aangeboden dat relevant is voor het werk als academische leerkracht en aansluiten bij wensen en behoeften van ambitieuze, hoogopgeleide leerkrachten. Je kunt ervoor kiezen om één kwartet of meerdere kwartetten te volgen.

     

    Een kwartet bevat de volgende onderdelen:

    1. Een online hoorcollege, waarin een [...]

  • De BAB Academy
    De BAB Academy bestaat uit een uniek programma met een gouden combinatie: aanbod op academisch niveau én tegelijkertijd tools om deze academische kennis toe te passen in de dagelijkse onderwijspraktijk op school.

    Professionalisering op maat
    Professionalisering van leerkrachten op maat is belangrijk, omdat leerkrachten verschillen [...]

  • Feedbackbijeenkomst 2 november 2018

    Op vrijdagavond 2 november vond speciaal voor BAB-leden een Curriculum.nu feedbackbijeenkomst plaats bij de PO-Raad, met een delegatie van de ontwikkelteams Engels/mvt en Burgerschap. De ontwikkelteams hebben uitgelegd op welke manier zij werken aan het actualiseren van de eindtermen voor hun leergebied in het [...]

  • Onderwijsblad, februari 2015
    Tekst: Joëlle Poortvliet

    KLIK HIER voor het volledige artikel

  • ScienceGuide, oktober 2018
    Geschreven door: Esther Baar

    KLIK HIER voor het volledige artikel!


  • Schoolmanagement, februari 2018
    Tekst: Hannah Bijlsma

    KLIK HIER voor het artikel


  • AOB Onderwijsblad, juli 2018
    Tekst: Joëlle Poortvliet
    Met een bijdrage van Hannah Bijlsma namens BAB

    KLIK HIER voor het [...]

  • Didactief, april 2018
    Tekst: Jan Baan


    KLIK HIER voor het [...]

  • Didactief, oktober 2018
    Tekst: Jan Baan, Monique Volman en Lisa Galkhorst

    KLIK HIER voor het [...]

  • CNV Direct - CNV Schoolleiders
    September 2018
    Tekst: Hannah Bijlsma

    KLIK HIER voor het artikel


  • Michel Rog (CDA): “Het gelijkheidsdenken blijft een obstakel voor meer ontwikkeltijd en een hoger salaris voor academische leerkrachten in het PO. Wij hebben warme woorden opgeschreven in het regeerakkoord over ruimte voor carrièreperspectieven en de nieuwe stap moet gaan over de verdere emancipatie van academische leerkrachten. En daarom ben ik [...]

  •  

    Verslag Follow-up BAB congres in samenwerking met het NRO
    30 mei 2018

    Op woensdag 30 mei organiseerde de BAB en het NRO een follow-up van het BAB-congres. Tijdens de bijeenkomst kwamen we in het spanningsveld tussen wetenschap en praktijk en gingen we de uitdaging aan! Onderzoekers en leerkrachten ontmoetten elkaar en gingen met elkaar in [...]

  •  


    We blijven in beweging!

    "Vol nieuwe energie om verdere invulling te geven aan mijn eigen rol als academische leerkracht in het basisonderwijs,
    ging ik weer naar huis." (BAB-lid)


    Op 7 april 2018 vond de tweede editie van het BAB-congres plaats in het gebouw ‘De Zonneparel’ van PCBO Amersfoort. Academische leerkrachten vanuit het hele land [...]

  •  

    ‘Scholen kunnen academische leerkrachten beter benutten’
    De academische leerkracht kan van meerwaarde zijn in de beroepspraktijk en hierin verschillende functies
    en rollen vervullen. Maar welke concrete rol kan hij of zij aannemen binnen een school? Veel afgestudeerde
    academische leerkrachten dreigen hun meerwaarde van de opleiding niet te [...]

  • Op 17 november ging een aantal BAB-leden in gesprek met de AOb, CNV en FVOV. Na een korte kennismaking met elkaar, was er ruimte om de praktijkervaringen van academische leerkrachten te delen. Er is verkend hoe we elkaar kunnen versterken, zodat academici een duidelijke positionering hebben en van meerwaarde kunnen zijn en blijven voor het [...]

  • Op 2 november 2017 werd ons Mission Statement gepresenteerd! Zes leerkrachten vertelden hun verhaal over hoe zij als academici in het basisonderwijs een duidelijke positie innemen en van meerwaarde zijn voor de leerlingen, de school en/of het bestuur. Door middel van een panelgesprek werden kansen, belemmeringen en uitdagingen uitgelicht.

    Hoe [...]

  • Waar zijn academische leerkrachten in het basisonderwijs werkzaam, hoe kunnen ze hun kwaliteiten inzetten en welke carrièreperspectieven zijn aantrekkelijk voor deze leerkrachten? Deze vragen worden ons vaak gesteld. BAB heeft daarom een mission statement gepubliceerd om academici in het basisonderwijs te kunnen positioneren!

    Bekijk hier ons [...]

  • Op 28, 29 en 30 juni 2017 vonden in Antwerpen de Onderwijs Research Dagen plaats.
    Het thema was Onderwijs | Onderzoek met impact. Allen die in het brede onderwijsveld via kwaliteitsvol en innovatief onderwijs | onderzoek een impact beoogt te realiseren, kwamen bij elkaar. De ORD 2017 had als doel inspirerend zijn voor heel de onderwijspraktijk: [...]

  •  

    Informatiebijeenkomst: 12 juli 2017 18:00-20:00 uur: speciaal voor BAB-leden

    Leren onze kinderen nog wel de goede dingen om zich goed voor te bereiden op de maatschappij en arbeidsmarkt waarin ze later terecht komen? Binnen jouw school voer je ongetwijfeld vaker het gesprek over deze vraag. Maar het is inmiddels 11 jaar geleden dat we in [...]

  • Op woensdag 17 mei vond de derde speeches en sushi plaats in samenwerking met de PO-raad. Tijdens deze speeches en sushi special zijn academische leerkrachten, schoolleiders, bestuurders en beleidsmedewerkers in gesprek gegaan over de carrièreperspectieven van academische leerkrachten. 

    De bijeenkomst begon met een openingswoord van Anko [...]

  • Hannah Bijlsma heeft namens de Beroepsvereniging mee gepraat over de curriculumherziening in het onderwijs. Woensdag 19 april vond het rondetafelgesprek plaats, waarin zij zich hard maakte voor academische leerkrachten in het PO. Meer ruimte, tijd, geld en een passende beloning is er nodig om academici voor dergelijke functies in te zetten en [...]

  •  

    Op 8 april 2017 vond het eerste BAB congres voor academici in het onderwijs plaats! Het volgeboekte congres was een groot succes. Deelnemers werden cognitief uitgedaagd door de keynote spreker Ad Verbrugge, waarna ze in workshops aan de slag gingen om onderzoek en praktijk te koppelen. Reacties van enkele deelnemers/workshopleiders:

    - 'Lof [...]

  • Het thema "De beste leraren voor de klas" is een veel besproken onderwerp in onderwijsland Nederland. Nu de verkiezingen eraan komen, maken politieke partijen hun programma bekend, en één ding is zeker: academische leerkrachten staan hoog in het vaandel! Op 16 februari heeft de PO-raad daarom een gesprek op gang gebracht tussen verschillende [...]

  • Het politiek debat van 18 januari bracht prikkelende gespreksonderwerpen ter sprake. Partijen hebben op deze manier meer aandacht voor academische leerkrachten in het basisonderwijs. Iedere week publiceren wij een stelling uit het debat. Deze week: academische leerkrachten maken het onderwijs beter!

    Politiek debat stelling 1: Academische [...]

  • Onderzoek en onderwijs: deze twee werelden werden duidelijk met elkaar verweven op het ResearchED congres in Amsterdam. Tijdens iedere workshop en iedere lezing kwam de vraag naar voren: op wat voor manier kunnen we (fundamenteel) onderzoek op een constructieve manier toepassen en inzetten in de [...]

  • Een praktijkspiegel is een bijeenkomst, georganiseerd door het ministerie van OCW, voor leraren en schoolleiders waarin ze samen met beleidsmedewerkers van het ministerie in gesprek kunnen gaan over onderwijsbeleid. Het ministerie hoort graag wat leraren en schoolleiders belangrijk vinden.

    Op 1 februari 2017 zal de eerstvolgende praktijkspiegel [...]

  • Op 30 maart 2016 hebben we in samenwerking met Nienke van der Steeg, Bernard Teunis en Maarten Lamé van de PO-raad een speeches en sushi sessie georganiseerd. Leden van onze beroepsvereniging uit heel Nederland hebben deelgenomen aan deze bijeenkomst.

    De PO-Raad heeft tijdens de sessie verteld dat ze graag met de BAB samen willen werken, omdat [...]

  • Op 7 en 8 oktober 2016 vond het lerarencongres van de Onderwijs Coöperatie plaats. Ook de beroepsvereniging was daarbij met een interessante workshop over de meerwaarde van de academische leerkracht. Samen met ons publiek dachten we na over de positie die academici in het basisonderwijs innemen en op wat voor manier zij hun kwaliteiten kunnen [...]

  • Op woensdagavond 28 september heeft er een dialoogbijeenkomst plaatsgevonden over het rapport "Ons Onderwijs2032". Deze bijeenkomst werd georganiseerd in samenwerking met de Onderwijs Coöperatie. Academische leerkrachten uit heel Nederland kwamen naar Utrecht om advies te geven over twee hoofdvragen:

    - Geeft het rapport de juiste richting voor [...]