Lid van de maand

Femke Dijkman - studentlid

'In de toekomst wil ik graag voor de klas staan. Daarom heb ik ook gekozen voor de Universitaire Pabo. Hierbij wil ik mijn academische vaardigheden blijven gebruiken om het onderwijs te verbeteren. Dit zou ik binnen de school of het bestuur willen doen.'

 

Keuze voor de Universitaire Pabo
Ik wist al in groep 8 op de basisschool dat ik juf wilde worden. In de bovenbouw op de middelbare school hoorde ik over een Universitaire pabo, waarbij ik mijzelf kan uitdagen en kan ik mijn academische vaardigheden blijven inzetten. Ik heb speciaal gekozen voor de gekoppelde opleiding onderwijswetenschappen (Universitaire Pabo Utrecht), omdat ik me niet alleen wil verdiepen in de ontwikkeling van een kind, maar ook in de ontwikkeling van het onderwijs. Bij onderwijswetenschappen wordt, door een apart ontworpen programma, aandacht besteed aan beide onderwerpen. De Universitaire Pabo in Utrecht dus een brede opleiding waardoor ik ook een brede kennis heb na het afronden van deze opleiding.

Academische leerkracht en stage
Op mijn stage mis ik vaak de mogelijkheid om de koppeling te maken van de praktijk met de theorie. Daarnaast zijn er weinig praktijkopleiders die academische opgeleid zijn. Gelukkig heb ik momenteel twee schoolopleiders die zich willen inzetten om de theorie meer te betrekken in de praktijk, maar dit is met name geluk in plaats van dat het zo hoort.
Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat ze graag academische leerkrachten in hun team willen. Ik ben mij aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn voor een afgestudeerde ALPO-student om later (als ik afgestudeerd bent) als academische leerkracht aan het werk te gaan.

Toekomst
In de toekomst wil ik graag voor de klas staan. Daarom heb ik ook gekozen voor de Universitaire Pabo. Hierbij wil ik mijn academische vaardigheden blijven gebruiken om het onderwijs te verbeteren. Dit zou ik binnen de school of het bestuur willen doen. Ik ben nog wel zoekende naar mogelijkheden voor academische leerkrachten binnen het onderwijs. Toen ik een dag meeliep met Sonja de Jong, academische leerkracht en BAB lid, zag ik dat het mogelijk is om naast lesgeven, onderzoeken uit te voeren binnen de school of het bestuur. Dit lijkt mij interessant om in de toekomst te gaan doen. Ik ben mij ook aan het oriënteren op het onderwijs voor hoogbegaafden. Mogelijk is dit ook iets voor mij.

Waarom studentlid bij BAB?
Ik liep tegen het probleem aan dat ik niet weet wat in de toekomst mogelijk is met mijn opleiding. Daarom heb ik contact gezocht met de BAB. De BAB heeft bij in contact gebracht met Sonja de Jong zodat ik met haar een dag mee kon lopen. Binnen mijn studie lopen meerdere studenten tegen hetzelfde probleem aan als ik. Daarom probeer ik in samenwerking met de BAB de mogelijkheden binnen het onderwijs als academische leerkracht te delen met mijn mede-studenten.