Onderwijsonderzoek

De onderwijstrends van 2019-2020

Geschreven door: Masja Lebouille

Het nieuwe schooljaar is gestart. Een goed moment om vooruit te blikken op de ontwikkelingen die ons de komende tijd te wachten staan. Op de website van Vernieuwenderwijs geeft onderwijskundige Wessel Peeters een overzicht van trends en hypes die in het schooljaar 2019-2020 een rol spelen. Hij baseert zijn stuk op actuele onderwijsrapporten van verschillende onderwijsorganisaties, zoals de Amerikaanse non-profitorganisatie EDUCAUSE.

Een van die trends is het herontwerpen van de leeromgeving. Traditionele klaslokalen maken plaats voor actievere omgevingen, waar leerlinggestuurd onderwijs centraal staat. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van augmented reality, het inzetten van een scherm om meer van de wereld te zien. Zo kun je werk van de kinderen ‘virtueel’ aan de muren hangen.
Daarnaast is er op steeds meer scholen sprake van een innovatiecultuur: leraren gaan samenwerken met bedrijven en organisaties en kunnen zo activiteiten aanbieden die buiten het reguliere curriculum vallen. Ook het zichtbaar maken van het leren is een actueel onderwerp, bijvoorbeeld door het inzetten van portfolio’s.
Peeters bespreekt nog tal van andere trends, zoals Virtual Reality in de klas, (het instappen van een totaal andere wereld) mindfulness voor kinderen en het inzetten van ‘serious games’, games waarin je doelbewust iets leert doordat er een situatie wordt nagebootst. Zo zijn er al diverse onderwijsprojecten verschenen rondom het spel ‘Minecraft’.

Lees verder op:
https://www.vernieuwenderwijs.nl/de-onderwijstrends-voor-2019-2020/