Onderwijsonderzoek

De schoolleider met impact

Geschreven door: Masja Lebouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dat een goede schoolleider verschil maakt, is geen nieuws. Laker, Hill, Mellon en Goddard (2016) werpen in hun onderzoek toch een nieuw licht op de kwaliteiten van een effectieve schoolleider. Zij bestudeerden de achtergronden, beslissingen en impact van 411 schoolleiders in Groot-Brittannië, en onderscheidden vijf verschillende leiderschapstypen: chirurgen, soldaten, accountants, filosofen en architecten.

Het blijkt dat er slechts een type schoolleider is dat op de langere termijn verschil maakt, namelijk het type ‘de architect’. Opvallend genoeg is dit juist het type schoolleider dat het minst erkend en beloond wordt. Bij dit type gaat er tijd overheen voor verbeteringen zichtbaar worden, waardoor de kans bestaat dat de leiderschapskwaliteiten over het hoofd worden gezien. Architecten geloven dat verandering tijd kost, en steken in het begin veel tijd in het creëren van een gezonde sfeer en het leggen van contacten binnen en buiten de school. In het derde jaar van hun aanstelling begint deze aanpak zijn vruchten af te werpen. Alleen bij de ‘architecten’ bleven de leerresultaten stijgen, zelfs lang nadat zij school hadden verlaten.
Helaas is dit type schoolleider zeldzaam. Martin Bootsma, leraar en redactievoorzitter van JSW, schrijft dat in het Nederlandse basisonderwijs vooral de ‘filosoof’ en de ‘chirurg’ te herkennen zijn. En daar hebben leraren en leerlingen maar weinig aan. Op zoek naar die architecten dus.

Lees verder op:
https://hbr.org/2016/10/the-one-type-of-leader-who-can-turn-around-a-failing-school 
https://meesterlezer.wordpress.com/2018/12/01/msh-2018/