Wat doen wij

Cognitieve uitdaging op het BAB congres!

 

Op 8 april 2017 vond het eerste BAB congres voor academici in het onderwijs plaats! Het volgeboekte congres was een groot succes. Deelnemers werden cognitief uitgedaagd door de keynote spreker Ad Verbrugge, waarna ze in workshops aan de slag gingen om onderzoek en praktijk te koppelen. Reacties van enkele deelnemers/workshopleiders:

- 'Lof voor de organisatie en het programma, het was een inspirerend congres.'
- 'Fijn om andere academische leerkrachten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.'
- 'Een leuke, interactieve workshop die ons kritisch denkvermogen heeft geprikkeld.'
- 'BAB heeft zijn bestaansrecht meer dan bewezen.'

 

Het congres werd mede mogelijk gemaakt door de Onderwijscoöperatie voor de prachtige locatie, Hotel-Restaurant Aduard voor de catering en Dijkstra Makelaardij & financieel advies voor het print- en drukwerk. Bedankt!

 

Lees verder voor meer informatie over de workshops en voor een foto-impressie!

Deelnemers aan het woord over de workshops:

Didactief – openbaar interview over de positioring van de academische leerkracht
Sonja de Jong: “Ik vond het heel leuk om deel te nemen aan het panelgesprek van Didactief. Wat het vooral interessant maakte was dat er vanuit verschillende perspectieven gekeken werd naar de rol en de positie van academische leerkrachten in het basisonderwijs.''

Jan Baan – Onderzoeksmatig werken in de praktijk
Elke Mulder: “Tijdens de workshop van Jan Baan hebben we gesproken over zijn promotieonderzoek naar academische leerkrachten in de praktijk. Op welke manier zet je onderzoek in je dagelijkse praktijk in als academische leerkracht? En welke onderzoeksvormen zet je zelf in om je eigen handelen te verbeteren? Tijdens het gesprek bleek dat academische leerkrachten vaak en zorgvuldig reflecteren op hun eigen handelen en ook onderzoeken hoe ze dit kunnen verbeteren. Academische leerkrachten zijn ook betrokken bij schoolbrede onderzoeken naar onderwijsverbetering.
Uit de voorlopige resultaten van het promotieonderzoek blijkt dat het vooral belangrijk is dat academische leerkrachten ondersteund worden in het doen van onderzoek door het geven van begeleiding bij het verder specialiseren van onderzoeksvaardigheden. Daarnaast is het belangrijk om tijd vrij te maken voor het doen van onderzoek. Al met al een leerzame workshop, met een inkijkje in de eerste onderzoeksresultaten van academische leerkrachten in de praktijk.”

MES EN VORK – voeding voor onderwijs

Jojanneke Mulder: "Je hoeft niet ver te zoeken of een hoge intelligentie te hebben om er achter te komen dat niet alles altijd gaat zoals je zou willen dat het gaat. Het vergt iets meer denkvermogen om te bedenken hoe je dingen liever zou willen zien en vervolgens kritisch denkvermogen om dit ook nog eens te gaan beschrijven. Dit is precies wat er van ons verwacht werd tijdens de sessie 'MES EN VORK'. We begonnen met een ronde waarin we moesten vertellen in welke werksituatie we nu zitten. Naar aanleiding van de ervaring die we al hebben op het gebied van onderwijs, mochten we onze eigen ideale school ontwerpen. Vervolgens gingen we met elkaar bespreken waarom we de school hadden ontworpen zoals we het hadden ontworpen. Een leuke, interactieve workshop die ons kritisch denkvermogen heeft geprikkeld."

 

 

 

Leraren met Lef – Bottum-up empowerment
Lisa Höfte: "De workshopleider Paul van Soest wist zijn missie met veel enthousiasme over te brengen: je bent zelf eigenaar van jouw onderwijs. De organisatie Leraren met Lef wil het onderwijs op een hoger plan brengen door leraren met én van elkaar te laten leren om het onderwijs vooruit te stuwen: bottom up empowerment. Na zijn presentatie werden we aan de slag gezet en kregen we een supersize post-it. Wat zouden wij op dit moment graag gaan onderzoeken in de school? Waarom? En wat hebben wij daar als academische leerkracht voor nodig? Over deze vragen moesten wij in groepjes gaan nadenken en samenvatten op de post-it. Vervolgens werd dit centraal besproken. Het was een interactieve en energieke workshop die ons nieuwe positieve energie had gegeven om aan de slag te gaan in het werkveld."

 

Tom de Schryver – Up-to-date met open access

Siebe ten Have: "Als student heb je via de universiteit vaak gratis toegang tot diverse betaalde zoekmachines om tot een groot aanbod van wetenschappelijke literatuur te komen. Zodra je afgestudeerd bent en als academische leerkracht in het basisonderwijs aan het werk gaat, ben je vaak niet meer verbonden aan een universiteit waardoor deze toegang niet langer gratis is. Artikelen zijn dan verborgen achter een pay-wall en zonder een niet-goed-geld-terug-garantie zul je moeten betalen om de bruikbaarheid te achterhalen. Tom de Schryver, informatiespecialist aan de Universiteit van Twente, heeft ons tijdens deze workshop op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen rondom open-access artikelen en de verscheidene manieren waarop deze beschikbaar komen. Daarnaast hebben we diverse tips mogen ontvangen om als werkende in het basisonderwijs zonder toegang tot betaalde zoekmachines up-to-date te blijven."