Lid van de maand

Nicky de Groot

'Ik ben leerkracht van groep 3 op maandag, op dinsdag en woensdag verzorg ik tutoring voor de middenbouw (m.n. groep 3, lezen), waarna ik mijn week op donderdag afsluit met curriculumontwikkeling op het gebied van o.a. digitale geletterdheid, programmeren en mediawijsheid'

 

Opleiding

In 2011 begon ik aan de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs in Groningen. Elk jaar heb ik met plezier gedaan en tijdens mijn derde jaar besloot ik me in te willen zetten voor alle studenten, dus was ik onderdeel van het bestuur van de studievereniging (ODIOM). In 2015 rondde ik de AOLB succesvol af en besloot ik het traject ‘vierslagleren’ in te gaan: deeltijd werken en deeltijd studeren. Zo geschiedde en afgelopen februari rondde ik mijn master Onderwijs (richting Onderwijsverbetering- en innovatie) cum laude af. Ondertussen ben ik nu op tweederde van mijn bevoegdheid bewegingsonderwijs, welke ik in december hoop af te ronden.


Loopbaan

Direct na mijn LIO-stage op de Beijumkorf in Groningen kon ik hier al aan de slag als leerkracht van groep 4 op de donderdag en vrijdag. De andere dagen gebruikte ik om alle academische vakken van de AOLB af te ronden. Momenteel heb ik hier eigenlijk drie verschillende banen: ik ben leerkracht van groep 3 op maandag, op dinsdag en woensdag verzorg ik tutoring voor de middenbouw (m.n. groep 3, lezen), waarna ik mijn week op donderdag afsluit met curriculumontwikkeling op het gebied van o.a. digitale geletterdheid, programmeren en mediawijsheid. Ik denk dat dit wel het stukje ‘meer’ is wat ik altijd riep: “Ik wil best juf zijn, maar ik wil wel iets meer erbij.” Wat ik het gave aan die curriculumontwikkeling vind, is dat het iets heel nieuws is. Er ligt bijna nog geen materiaal voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Dat ik, als startende leerkracht, een steentje kan bijdragen aan het curriculum voor de groepen 1 tot en met 4, samen met een collega die verantwoordelijk is voor de groepen 5 tot en met 8, vind ik bijzonder. Ik mag gewoon meedenken over hoe we dit gaan aanpakken, opzetten en uitvoeren. Als het weekrooster van ons nog in te richten ICT-lokaal het toelaat, ga ik op de maandag in de praktijk ervaren hoe het is om als leerkracht een uur met digitale geletterdheid aan de gang te gaan, samen met de kinderen. Ik kan het op deze manier vanuit twee kanten bezien – ontwikkelaar en leerkracht – en ik denk dat dat voor curriculumontwikkeling essentieel is.

Meerwaarde als academicus in het basisonderwijs
Als startende leerkracht met net een maand een vast contract op zak vind ik dit een lastige ‘vraag’. Van mentoren hoorde ik altijd dat ze ‘ons’ zo zelfstandig vonden, kritisch op zichzelf, altijd meer willen. Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit: ik zie mezelf als iemand die het beste uit zichzelf wil halen en daarmee het beste uit de kinderen en mijn collega’s. Ik ben kritisch op mezelf, ik reflecteer op mezelf en gaat er iets mis, dan is dat niet direct de schuld van het warme weer of de kinderen. Een mentor zei ooit tegen mij: “Nicky, als er iets mis gaat in de klas, dan kijk ik altijd naar mezelf. De kinderen reageren op mij.” Ik ben dat nooit vergeten en vind dat een hele mooie houding. Daarnaast kan ik de onderzoekende houding die al veelvuldig benoemd is alleen maar bevestigen. Nu ik vakantie heb en volgend jaar verschillende functies heb, wil ik mij in alles inlezen. Wat werkt, wat is bewezen, wat is effectief?

 

Toekomst

Ik probeer niet te veel naar de toekomst te kijken. Ik heb na de zomervakantie een baan die me fantastisch lijkt, waarin ik mezelf goed kwijt kan. Ik heb een vast contract binnen het schoolbestuur, dus waar ik over een jaar sta, weet nog niemand. Dat ik mijn uren nu zo kan invullen, daar ben ik enorm dankbaar voor. Ik mag laten zien wat ik kan, wat ik wil en wat ik weet. Ik zie mezelf wel als iemand die op den duur een eigen klas heeft, maar daarbij nog iets doet. Wat dat iets is, dat weet ik niet. Dat stukje extra, dat stukje “meer”, wat ik vanaf het begin heb geroepen. Dat wil ik erin houden.