Linkedintwitter logo silhouette 4Facebook Transparent

Vacature voorzitter BAB poster 2

Lid van de maand

Anne Reichwein

Foto Anne Reichwein

 

''Ik kan mijn academische vaardigheden nog goed gebruiken; mijn analytisch en kritisch denken wordt gewaardeerd in verschillende veranderprocessen in de school''.

Opleiding

Als kind heb ik nooit echt een duidelijk beeld gehad van wat ik wilde worden. Op de middelbare school zijn dan ook heel wat ideeën de revue gepasseerd: biologie, grieks & latijn, fysiotherapie. Totdat een klasgenoot mij meenam naar de meeloopdag van de ALPO in Nijmegen en daar alles op zijn plek viel: dit is van alles wat, dat is leuk! En zo ben ik begonnen aan de ALPO in Nijmegen. Na de bachelor heb ik hier ook de master Pedagogische Wetenschappen gedaan.

Na mijn afstuderen ging ik op zoek naar een baan. Ik wilde graag het onderwijs in, dus schreef me in voor de invalpool. Daar vroegen ze in welke vormen van onderwijs ik wilde werken: SO, SBO of regulier. Als orthopedagoog had ik stage gelopen in het VSO, dat vond ik interessant als orthopedagoog maar leek me als leerkracht minder leuk. Het regulier was natuurlijk prima maar leek me wat te summier voor mijn CV als orthopedagoog. Dus wilde ik het SBO ook wel proberen. Ook solliciteerde ik op verschillende functies als orthopedagoog, dit werd helaas niets. In de invalpool was het wel snel raak, ik kon fulltime terecht op een SBO school in Arnhem. Ik zou daar de extra ondersteuning gaan verzorgen. Dit leek me een mooie eerste stap: wel het onderwijs, maar niet de, eventueel moeilijke, groepsdynamiek in een klas. En in de extra ondersteuning kon ik mogelijk ook ruimte creeëren om als orthopedagoog iets te betekenen voor de leerlingen.

En zo begon ik aan mijn loopbaan in het onderwijs als leerkacht in het SBO. Op onze school werkt ook een orthopedagoog. In die tijd nam die nog klassikale intelligentie-onderzoeken af voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Ik heb daar mijn hulp bij aangeboden, om me ook als orthopedagog op de kaart te zetten. Aan het eind van het jaar kwam er een vacature op deze school. Hierop solliciteerde ik en ik werd aangenomen met een extra verzoek: of ze me 1 dag in de week mochten uitroosteren, zodat ik taken van de orthopedagoog kon overnemen. Dit was een droom die uitkwam en me zo in de schoot geworpen werd. Hierop heb ik natuurlijk volmondig ja gezegd.

Huidige functie

Momenteel ben ik nog steeds werkzaam op deze school. In de jaren die volgden heb ik mijn functie als leerkracht nog wel kunnen combineren met de rol als orthopedagoog. Ik voerde vooral intelligentie-onderzoek uit. Sinds de coronajaren zijn deze orthopedagoog-dagen helaas steeds meer komen te vervallen. Leerkrachten werden ziek en er was geen invaller beschikbaar. Dan was het toch wenselijker dat ik de klas overnam dan de taken van de orthopedagoog uitvoerde. Zo is het gekomen dat ik tegenwoordig 5 dagen als leerkracht voor de groep sta.

Toch kan ik mijn academische vaardigheden nog goed gebruiken; mijn analytisch en kritisch denken wordt gewaardeerd in verschillende veranderprocessen in de school (ontwikkeling van het onderwijs in de onderbouw en een intensivering van de samenwerking met de andere SBO-school op onze locatie). Daarnaast mag ik namens onze school deelnemen aan het lerend netwerk rekenen van ons bestuur en de rol van rekenspecialist gaan invullen binnen onze school. Ook het snel kunnen denken en schakelen heb ik hard nodig dit jaar, aangezien ik voor 3 verschillende groepen sta in één week (groep 1/2, groep 4 en groep 7/8)

Toekomst/ambities

Met de nieuwe rol als rekenspecialist ga ik mij de komende tijd richten op het verdiepen van mijn kennis van rekenonderwijs. Wie weet zit er ooit nog wel een promotie-onderzoek in op dit gebied. Ook het orthopedagoog zijn wil ik nog niet helemaal loslaten, dus ik blijf zoeken naar mogelijkheden om deze rol te vervullen. Misschien komt in de toekomst de opleiding tot schoolpsycholoog nog op mijn pad. Dromen en mogelijkheden genoeg in ieder geval om mij te kunnen blijven ontwikkelen.