Linkedintwitter logo silhouette 4Facebook Transparent

Vacature voorzitter BAB poster 2

Lid van de maand

Lianne Post

Schermafbeelding 2022 09 28 om 21.28.42

"Ik geloof dat de toegevoegde waarde van academici van leerkrachten in het basisonderwijs in Nederland erin ligt dat academici zijn opleid om onderwerpen allereerst kritisch te bekijken en alle kanten van zo’n onderwerp te onderzoeken voordat ermee aan de slag gegaan wordt. Op die manier wordt er niet zomaar ‘met elke onderwijskundige wind’ meegewaaid, maar wordt er eerst een gedegen mening gevormd voordat een beslissing gemaakt wordt."

Opleiding & Loopbaan

Op de middelbare school twijfelde ik heel erg over een mogelijke opleiding. Aan de ene kant was ik best wel ‘nerdy’: hield van leren, lezen en dingen precies doen. Aan de andere kant was ik gek op alles was met kinderen en hen nieuwe dingen leren te maken had. Toen ik tijdens een studiekeuzetest achter de optie “Universitaire Pabo” kwam wist ik het: dít is de opleiding voor mij.

Toch heb ik eerst nog een tussenjaar gedaan als trainee Switch bij de organisatie Youth for Christ. Tijdens dit jaar mocht ik ervaring opdoen met acteren en lesgeven over maatschappelijke thema’s zoals pesten en social-mediagebruik. Na dit jaar was ik nog meer overtuigd: ik wilde voor de klas.

Ik heb de Universitaire Pabo gedaan aan de VU in Amsterdam en Viaa in Zwolle. Tijdens de studie heb ik ontzettend genoten van de afwisseling: ik was op maandag en woensdag in Amsterdam, op dinsdag op stage en op donderdag in Zwolle. Hierdoor ben ik over de jaren van mijn studie gaan dromen van een combinatiebaan: de combinatie van academisch en praktisch trok mij enorm. Na de bachelor heb ik de master Educational Sciences and Technology aan de Universiteit Twente gedaan, terwijl ik drie ochtenden werkzaam was in het basisonderwijs.

Inmiddels heb ik net een maand geleden mijn masterdiploma gehaald. Sinds de zomer heb ik voor het eerst mijn eigen groep: kinderen in de leeftijd van groep 3/4 op nieuwkomersschool Het Palet in Almelo. Dit is een school waar kinderen die net in Nederland zijn worden opgevangen en Nederlands leren. Ze blijven hier vaak ongeveer een jaar voordat ze doorstromen naar het reguliere basisonderwijs. Hier ben ik een beetje ‘per ongeluk’ terechtgekomen, doordat er in de plaats waar ik werkte een grote golf van vluchtelingkinderen aankwam. Ik werd gevraagd door mijn toenmalige directeur of ik geïnteresseerd zou zijn in deze functie en zo ben ik vorig jaar na de meivakantie op deze school terechtgekomen. Ik werk hier nu 4 dagen in de week en ben op die dagen eigenlijk vooral bezig met het aanbieden van de Nederlandse taal.

Op de vijfde dag werk ik als junior docent onderzoeker op het Kind en Innovatie Centrum van KPZ in Zwolle. Hier mag ik onderdeel zijn van de programmalijn die onderzoek doet naar de implementatie van interprofessioneel samenwerking in onder andere het curriculum van de PABO op KPZ.

Toegevoegde waarde academische achtergrond
Ik merk dat er tussen de scholen waar ik heb gewerkt en stagegelopen enorme verschillen bestaan in de waardering van academische leerkrachten. Op sommige scholen werd dit gezien als iets negatiefs en had ik het gevoel mijn academische achtergrond te moeten ‘verbergen’. Op dit moment heb ik collega’s die graag met mij in gesprek gaan en willen dat ik mijn meer theoretische kennis deel op het moment dat we tegen een bepaald probleem aanlopen, waar ik dan soms net op een andere manier naar kijk.

Ik geloof dat de toegevoegde waarde van academici van leerkrachten in het basisonderwijs in Nederland erin ligt dat academici zijn opleid om onderwerpen allereerst kritisch te bekijken en alle kanten van zo’n onderwerp te onderzoeken voordat ermee aan de slag gegaan wordt. Op die manier wordt er niet zomaar ‘met elke onderwijskundige wind’ meegewaaid, maar wordt er eerst een gedegen mening gevormd voordat een beslissing voor bijvoorbeeld een nieuwe methode gemaakt wordt.

Ik merk nu al dat ik het ontzettend prettig vind om naast mijn werk als leerkracht, ook betrokken te blijven in het onderwijskundige werk. Op deze manier kan ik de waan van alle dag van werken op een basisschool loslaten en vanuit een helikopterview kijken naar de praktijk. Aan de andere kant merk ik dat het werk op een basisschool me ook heel veel brengt in mijn werk als onderzoeker. Ik vraag me bij alles af: Is dit in de praktijk wel haalbaar? Hoe blij zou ik hiermee zijn als iemand met dit idee zou aankomen?

Hierdoor merk ik dat de achtergrond van zowel de PABO me helpt om mijn onderzoek praktisch haalbaar te houden en mijn achtergrond in pedagogiek en onderwijskunde me kritisch en analytisch houden in de waan van alledag op een basisschool.

Toekomst

Het is altijd mijn droom geweest om zowel in het basisonderwijs als juf en als onderwijskundige aan het werk te gaan. Ik sta zelf nog steeds verbaasd dat deze droom zo snel al uitgekomen is. Ik zie dit jaar als een experiment: hoe bevalt de verhouding vier dagen voor de klas en één dag op een onderzoekscentrum me? Misschien gaat deze verhouding wel veranderen, maar ik hoop in elk geval de komende jaren beide functies te mogen blijven uitoefenen.