Linkedintwitter logo silhouette 4Facebook Transparent

Lid van de maand

Doreanne Tigchelaar

tgc 2

“In mijn baan als onderwijsadviseur kan ik wetenschappelijke inzichten combineren met mijn ervaring als leerkracht in het basisonderwijs, om zo de scholen op een juiste manier te begeleiden.”

Opleiding en loopbaan

Nadat ik de academische pabo in Groningen had afgerond, wilde ik meer over het onderwijs weten. Ik besloot een master educational science te volgen in Leiden en liep stage bij de afdeling onderwijsadvies van Driestar Educatief (inmiddels Gouwe Academie). Tijdens mijn stage kon ik wetenschappelijke inzichten combineren met de praktijk, door handelingssuggesties op te stellen voor een systeem over het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen. Dit gaf mij heel veel energie, want ik had gemerkt dat de praktijk op de universiteit soms ver te zoeken was. Tijdens mijn stage ontwikkelde ik producten die in het basisonderwijs gebruikt zouden worden, maar wel gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.

Toegevoegde waarde academische achtergrond

Na mijn stage mocht ik blijven werken als projectmedewerker en ben ik me ook verder gaan inwerken als onderwijsadviseur voor ParnasSys en aanverwante thema’s. Ik help scholen graag om het instrument zo in te zetten dat het werken ermee als werkdrukverlagend ervaren wordt. Als onderwijsadviseur krijg ik vaak de feedback van scholen dat het zo fijn is dat ik zelf ook ervaring heb in het onderwijs. Ik vertel vanuit mijn eigen praktijk hoe instrumenten je kunnen helpen het onderwijs beter vorm te geven. Het allerbelangrijkste is om je elke keer weer af te vragen wat de kinderen in je klas er van merken. Voor hen doe je het.

Naast mijn baan bij Gouwe Academie geef ik op het moment twee dagen in de week les op een basisschool in Den Haag. Het is een kleine school, waardoor er veel inspraak mogelijk is in het team. Door mijn academische achtergrond merk ik dat ik soms wat kritischer naar nieuwe ontwikkelingen kijk. Daarnaast kom ik in mijn baan als onderwijsadviseur op veel scholen door het land, en neem ik daarvan dingen mee naar mijn eigen basisschool. Ik zou dit iedereen gunnen, het kan zo inspirerend zijn om eens bij een andere school binnen te kijken. Ook op stichting niveau probeer ik input te leveren hoe (academische) leerkrachten ingezet kunnen worden. Zo is er een ResearchLab opgestart, waarin leerkrachten onderzoek doen naar vragen van scholen uit onze stichting.

Toekomst

Ik merk dat ik veel interessant vind en weet dus ook nog niet welke kant ik later op zal gaan. Wel hoop ik verder bij te kunnen dragen aan het verbinden van de wetenschap en de praktijk. Als onderwijsadviseur reis ik het hele land door, en dat zal ik voorlopig nog wel even blijven doen, maar ik vind het ook belangrijk om voor de klas te blijven staan. Doordat ik ga verhuizen zal ik in de nabije toekomst een nieuwe basisschool moeten zoeken waar ik aan de slag kan. Ik ben van plan om tijdens het solliciteren zeker te vragen naar de mogelijkheden voor mij als academische leerkracht.