Word lid!

Lid van de maand

Yvonne van Kasteren

''De vele invalshoeken zorgen voor kennis en diepte in het onderwijs. Het zou fijn zijn als binnen de schoolorganisatie meer ruimte komt voor de academische leerkracht om zijn of haar kwaliteiten te benutten, te delen en verder te ontwikkelen.''Yvonne van Kasteren


Opleiding en loopbaan

Zoals meerdere kinderen vroeger, schreef ik steevast in vriendenboekjes dat ik later juf wilde worden. Met zowel een vader als een moeder die werkten als leerkracht in het basisonderwijs, verbaasde het overigens niemand dat ik op de middelbare school nog steeds overtuigd was van mijn keuze. Het onderwijs zit in mijn bloed. Vanaf de middelbare school werd er gestimuleerd om na het VWO naar de universiteit te gaan. Toevallig startte in 2009 de academische pabo in Leiden. Dat leek voor mij de perfecte studie! Na een halfjaar kwam ik erachter dat ik mijn draai op de opleiding niet kon vinden. Daarom ben ik overgestapt naar de reguliere pabo. Een aantal jaar na het behalen van mijn pabo-diploma, begon het toch weer te kriebelen. Daarom ben ik weer terug de schoolbanken in gegaan en heb ik eerst de pre-master pedagogische wetenschappen in Leiden gevolgd en vervolgens de master Digital Media in Human Development. Blijven leren vind ik fijn en daarom heb ik afgelopen jaar heb ook nog de opleiding tot taalcoördinator gevolgd aan de Marnix Academie in Utrecht.

‘Wie niet waagt, wie niet wint’ lijkt mijn motto te zijn binnen mijn loopbaan. Ik hou van verandering en nieuwe uitdagingen, wat ertoe leidt dat ik elke twee jaar een ander plan de campagne heb. Soms frustrerend, maar daardoor heb ik al ontzettend veel mooie ervaringen opgedaan. Na de pabo ben ik eerst een jaar gaan werken als pedagogisch medewerker in Scheveningen. Op de pabo leer je veel over de ontwikkeling van het basisschoolkind; op het kinderdagverblijf ervaarde ik zelf de ontwikkeling die kinderen doormaken voordat ze naar de basisschool komen.  

Vervolgens ben ik 3.5 maand naar Ethiopië gegaan. Ik heb daar een fantastische tijd gehad als Engels docent van volwassenen, teacher trainer en juf van een groep straatjongens. Wat hebben wij als leerkracht in Nederland onze kinderen toch veel te bieden. Bij terugkomst heb ik eerst nog kort als pedagogisch medewerker gewerkt. Vervolgens ben ik dan toch als groepsleerkracht aan de slag gegaan op ‘t Statenkwartier in Den Haag. Eerst bij de instroomgroep en daarna een jaar groep 2. Mijn passie voor lesgeven kwam daar weer terug. Het werken met kinderen én het werken met collega’s die dezelfde passie hebben als jij voelde als een warm bad. Aangezien ik toch nog graag meer wilde leren, ben ik korte tijd gestopt met werken om de (pre-)master in Leiden te gaan volgen. Naast alle theoretische bagage die ik daar mee heb gekregen, heb ik een hele fijne praktijkstage gehad bij Muiswerk Educatief. Na het behalen van mijn opleiding wilde ik graag genieten van de vrijheid. Ik besloot het beste van drie werelden daarom te combineren: werken als juf, werken bij Muiswerk en veel reizen. Om niet afhankelijk te zijn van de schoolvakanties, besloot ik via PoolWest aan de slag te gaan als invalleerkracht. Hier kon ik zelfs per dagdeel aangeven of ik wel of niet beschikbaar was. Die vrijheid vond ik ook bij Muiswerk. Hier mocht ik door het hele land trainingen geven en op verschillende beurzen en congressen staan. Wat een geweldige tijd! Omdat ik niet vastzat aan schoolvakanties, heb ik het hele jaar door gereisd. Daardoor had ik toen genoeg energie om in de zomervakantie nog te gaan werken. Zo ben ik terecht gekomen op de zomerschool in Rotterdam. Hier heb ik twee jaar achtereenvolgend lesgegeven aan Syrische kinderen.

Uiteindelijk heb ik op De Hobbit in Leiderdorp mijn plekje gevonden; hier werk ik inmiddels alweer 2,5 jaar. Vorig schooljaar besloot ik nog wel de stoute schoenen aan te trekken en heb ik in overleg met de stichting waar ik bij werk (PROOLeidenLeiderdorp) een innovatiesubsidie bij de gemeente Leiden aangevraagd. De subsidie werd toegewezen en daardoor werk ik dit jaar ook één dag in de week als projectleider van mijn eigen project ‘de brede inzet van de academische leerkracht’. Vanuit de andere stichting is Roswitha de Boer aangesloten bij het project, een academische leerkracht van een andere grote stichting in Leiden. Samen zo’n project leiden is uitdagend en leerzaam. Een hele leuke combinatie samen met mijn werk als groepsleerkracht van groep 4 en taalcoördinator. Op dit moment staat de vragenlijst uit voor de academische leerkrachten in heel Nederland! We willen graag in beeld brengen welke behoeften de leerkrachten hebben op het gebied van professionalisering, kennisdeling en inzetbaarheid. We zouden dus alle academische leerkrachten willen vragen de vragenlijst in te vullen. Dat kun je doen via deze link. De uitkomsten worden gedeeld met de BAB en helpen in de belangenbehartiging van de academische leerkracht.

Meerwaarde als academicus in het basisonderwijs

De meerwaarde van de academicus in het basisonderwijs zou nog beter benut kunnen worden. Bij mezelf zie ik de meerwaarde voornamelijk in het academische denken. Leerkracht is een prachtig, maar tegelijkertijd een complex beroep. Je hebt het individu, de klas en de school. Op elk niveau worden andere vaardigheden van je gevraagd. Een stapje terug kunnen zetten, kunnen observeren en op basis daarvan keuzes maken, is erg waardevol. Door mijn opleiding heb ik meer geleerd om niet meteen in actie-modus te schieten, maar eerst een stapje terug te doen en te onderzoeken of te analyseren alvorens een beslissing te nemen.

Als leerkracht in het basisonderwijs hebben we allemaal dezelfde opleiding. De toevoeging van mensen met een andere achtergrond vind ik ook waardevol. Dit kunnen mensen zijn die bijvoorbeeld eerst een andere studie gedaan hebben of een academische bachelor of academische master hebben afgerond. De vele invalshoeken die dit geeft, zorgt voor kennis en diepte in het onderwijs. Het zou fijn zijn als binnen de schoolorganisatie meer ruimte komt voor de academische leerkracht om zijn of haar kwaliteiten te benutten, te delen en verder te ontwikkelen. 

Toekomst

Wat de toekomst brengt? Hoogstwaarschijnlijk nog oneindig verschillende plannen en ambities. Wat de ambities ook mogen zijn, ik denk dat ik altijd als leerkracht zal blijven werken. Helemaal in de bizarre tijd van de lockdown merk ik hoeveel ik houd van mijn werk als juf. Het werken met een groep kinderen is bijzonder en geeft enorm vol voldoening. In de nabije toekomst hoop ik in ieder geval dat ik vanuit het project een sterk netwerk voor academische leerkrachten op kan zetten in de gemeente Leiden.