Lid van de maand

Alysha Cuperus

"Als academische leerkracht neem je de tijd om op onderzoek uit te gaan en te kijken naar wat de meest recente inzichten zijn en hoe je deze – soms best abstracte inzichten – kan vertalen naar je dagelijkse praktijk. Momenteel geniet ik volop van het lesgeven. Ik sta vier dagen voor de klas, studeer ik een dag in de week en mag ik sinds kort deel uitmaken van het BAB-bestuur!"

Alysha

Opleiding en loopbaan

Dat ik voor de klas wilde staan, dat wist ik allang. Al op redelijk vroege leeftijd had ik het al helemaal uitgestippeld: de pabo en dan voor de klas!
Totdat een aantal vriendinnen bij de verschillende ALPO’s gingen kijken in het land en ik zelf enthousiast werd. Ik ging er open in; ik kijk of ik de universitaire kant (onderwijswetenschappen) zie zitten en dan kan ik altijd nog de keuze maken voor enkel de pabo. Wellicht niet helemaal volgens het ideale voorlichtingspraatje, maar ik heb zeker geen spijt gehad van mijn keuze!
Vier jaar lang heb ik met veel plezier en betrokkenheid aan de ALPO gestudeerd, waarbij ik ook steeds meer de meerwaarde begon te ontdekken van de academische leraren. Dit betreft: de mooie combinatie tussen praktijk en theoretische verdieping, maar ook het kritisch blijven nadenken over hoe we als leerkracht handelen.

In juni 2019 ben ik afgestudeerd en kwam ik tot het besef dat ik eerst kilometers wilde maken voor de klas. Ik kwam terecht in een academisch geschoold team, waarbij de ALPO-visie echt wordt uitgewerkt: Onderwijs wordt vanuit wetenschappelijke inzichten vormgegeven en leerkrachten worden als experts ingezet binnen het team. Waar de ene leerkracht afgestudeerd is op cognitief getalenteerde kinderen, is een ander weer expert op het gebied van technisch lezen, wat samen zorgt voor een mooie verscheidenheid aan expertises.
Omringd door leerkrachten met veel kennis en een drive om te leren, begon het mij ook weer te kriebelen om verder te studeren. Na een jaar fulltime te hebben gewerkt, besloot ik dit jaar (september 2020) te starten met een master pedagogiek aan de HAN. Een mooie, praktische master met wetenschappelijke tinten, waar ik naast pedagogische achtergronden ook kennis vergaar rondom verandermanagement en coaching.

Momenteel sta ik dus vier dagen voor de klas, studeer ik een dag in de week en mag ik sinds kort deel uitmaken van het BAB-bestuur! Een hoop mooie uitdagingen in mijn leven waar ik mijzelf voor de volle honderd procent inzet.

Toegevoegde waarde academische achtergrond
In het huidige team ben ik steeds meer de meerwaarde van academische leerkrachten gaan ontdekken. Er zijn tegenwoordig zoveel juiste lesmanieren, programma’s; je ziet door de bomen het bos niet meer. Als academische leerkracht word je opgeleid om verder te kijken dan de mooie verkooppraatjes en om vooral kritisch te blijven denken. Je neemt de tijd om op onderzoek uit te gaan en te kijken naar wat de meest recente inzichten zijn en hoe je deze – soms best abstracte inzichten – kan vertalen naar je dagelijkse praktijk. Steeds met in je achterhoofd; wat helpt onze leerlingen het beste?

Alleen kan je binnen de school anderen wegwijs maken in deze (nu nog) kloof tussen wetenschap en praktijk. Met meerdere academische leerkrachten leidt dit zelfs tot een veelzijdig team met expertises op allerlei gebieden, waardoor je altijd up-to-date bent en waardoor je samen kritisch kan blijven, wat weer leidt tot onderwijsontwikkeling.

Toekomst
Voorlopig wil ik nog niet weg uit het onderwijs, ik geniet volop. Toch merk ik dat ik al tegen dingen aan begin te lopen; ik wil meer kunnen betekenen en meer bereiken dan dat ik nu in mijn klas kan. Mijn toekomstbeeld is op dit moment om deels voor de klas te staan en deels binnen mijn school of stichting aan het werk te gaan op het gebied van onderwijsinnovatie, evenals de onderwijskundige beleidskant van het onderwijs. Dit zou ik dan op den duur willen uitbreiden, om bijvoorbeeld als adviseur bij diverse stichtingen aan het werk te gaan of om naast mijn lesgeven (academische) studenten te begeleiden om hen voor te bereiden op het prachtige vak dat wij hebben.

Een hoop toekomstbeelden, maar laten we eerst met de eerste stap beginnen: Mijn visie en mijn kennis delen op de werkvloer en het gesprek aan te gaan wat er buiten het lesgeven nog meer mogelijk is.