Onderwijsonderzoek

De kans om één leerling te observeren

Geschreven door: Masja LeBouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Leraren die samen een les ontwerpen, testen, evalueren en aanpassen; Lesson Study wordt op steeds meer scholen ingezet. In Japan en de Verenigde Staten zijn leraren al lang enthousiast en uit onderzoek van Russell Gersten (e.a.) is gebleken dat het een van de meest effectieve professionaliseringstechnieken is. Op de Alan Turingschool in Amsterdam maakt Lesson Study al vast onderdeel uit van het programma. Didactief bezocht een zogeheten ‘lab-les’ en ging in gesprek met het leerteam. Lesson Study biedt de een unieke kans om één leerling te observeren. De observanten kijken naar gedragsverwachtingen van leerlingen in combinatie tot een taak en doen voorspellingen over hoe een leerling op een bepaalde vraag of opdracht zal reageren. Een uur gericht observeren levert veel pedagogische en didactische inzichten op, die vervolgens met elkaar worden nabesproken. Lesson Study kan zo veel informatie geven over specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen.

Didactief interviewde ook Tijmen Schipper, die onderzoek doet naar de voorwaarden om Lesson Study succesvol te maken. Naast de motivatie en bereidheid van leraren is een procesbegeleider van belang, die weet hoe hij communicatieprocessen aanstuurt en goed luistert naar het team. Idealiter komen leraren met verschillende expertises bijeen, zodat de input zo divers mogelijk is.

Bronnen:
Lees hier het onderzoek naar effectieve professionaliseringstechnieken (Gersten, ea.): https://ies.ed.gov/ncee/edlabs/regions/southeast/pdf/rel_2014010.pdf   
Lees hier het artikel over de Alan Turingschool: https://didactiefonline.nl/artikel/welkom-bij-de-lab-le
Lees hier het interview met Tijmen Schipper: https://didactiefonline.nl/artikel/werken-met-lesson-study-geeft-zelfvertrouwen