Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs

Doelstellingen

 Lees verder over onze doelstellingen

 

Nieuws

  • Geschreven door: Masja Lebouille

    High Dosage Tutoring werkt goed om rekenachterstanden te verkleinen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Ook het zelfvertrouwen van de leerlingen lijkt te verbeteren. Deze resultaten sluiten aan bij eerder onderzoek. Kanttekening: het is een [...]

  • ‘Voor de klas staan is voor mij het leukste wat er is. Als academische leerkracht is het daarbij uitdagend om mee te kunnen denken over schoolontwikkeling. In de toekomst hoop ik met mijn achtergrond als orthopedagoog iets extra’s te kunnen betekenen voor het speciaal (basis)onderwijs.’

    Opleiding [...]

  • Geschreven door: Masja Lebouille

    Kleuterleerkrachten in Vlaanderen missen handvatten om kinderen goed voor te bereiden op rouw en verlies, blijkt uit de masterproef van Karen Teunissen (KU Leuven). Ook houden zij nog weinig rekening met de achtergrond van (gelovige) kinderen die een dierbare [...]

  • 'De kennis en vaardigheden van academische leerkrachten zijn waardevol voor het onderwijs. Ik raad aan om in gesprek te gaan met bestuurders, zodat een passende functie voor jullie gevonden kan worden.'

    Opleiding en loopbaan:
    Op mijn 17de had ik het VWO afgerond en eigenlijk geen flauw idee wat [...]

  • Vanaf nu kun je je inschrijven voor de nieuwe kwartetten van de BAB Academy!

    Over de BAB Academy:
    Professionalisering van leerkrachten op maat is belangrijk, omdat leerkrachten verschillen in ontwikkelbehoeften. Daarom is een professionaliseringsaanbod ontwikkeld, gericht op het (door)ontwikkelen van [...]

  • Geschreven door: Masja Lebouille

    De meeste educatieve software is niet ontworpen om basisschoolleerlingen er zelfstandig mee te laten werken, zegt onderzoeker Inge Molenaar (Radboud Universiteit). Kinderen blijven hangen aan makkelijke taken en worden niet uitgedaagd op hun niveau. ‘Er is een [...]

  • 'Samen met mijn collega's verzorg ik 3 dagen per week het onderwijs voor leerlingen in een onderwijs-zorg groep. De andere twee dagen werk ik binnen de stichting als onderwijskundige, waarbij ik een agressiebeleidsstuk opstel. Ook schuif ik met regelmaat aan bij bijeenkomsten op het ministerie van [...]

  •  

    Geschreven door: Masja Lebouille

    Leerlingen hebben schooltaal nodig om de lessen goed te begrijpen, maar niet iedereen krijgt deze van huis uit mee. Vooral in meertalige klassen is het een aandachtspunt. Wat kunnen leraren doen om schooltaal verder te ontwikkelen? Lector Maaike Hajer geeft [...]

  • Op 4 februari 2020 vond de BAB regiobijeenkomst in Nijmegen plaats! De avond begon met een workshop van Rowan Zuidema. Zij werkt bij het NRO als medewerker kennisbenutting en gaf een concreet inkijkje in de wereld van de "open access". Tijdens deze workshop leerden we precies via welke ingangen we [...]

  • Op 4 april 2020 organiseert de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs de vierde editie van het BAB congres!

    In het ochtendprogramma staan de uitdagingen rondom lerarentekort en de status van het beroep "leraar" centraal. Wat kunnen hoogopgeleide leerkrachten bieden om de kwaliteit van het [...]