Linkedintwitter logo silhouette 4Facebook Transparent

Agenda

Meer informatie over onze projecten

  

Primoraten logo.   BAB Academy logo.   BAB icons combi rgb

Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs

Doelstellingen

 Lees verder over onze doelstellingen

 

Nieuws

  • Projectassistent Primair Onderwijs (PO) Scholierenacademie (0,8 fte)

    De projectmedewerker PO ondersteunt de projectleider PO bij het organiseren van activiteiten waarin wetenschappelijke kennis en technieken toegankelijk worden gemaakt voor het basisonderwijs. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de ontwikkeling van lespakketten bij RUG-onderzoek, [...]

  • Docenten Onderwijswetenschappen (0,7-0,8 fte)

    Ben jij een bevlogen docent op het gebied van onderwijswetenschappen en lerarenopleidingen? Dan ben jij wellicht de docent die wij zoeken voor onze afdeling Educatie van het departement Educatie & Pedagogiek, faculteit Sociale Wetenschappen. Als docent geef je onderwijs in de Academische [...]


  • Op iedere school een Primoraat! Dat is wat wij, de Beroepsvereniging voor Academici in het Basisonderwijs (BAB), beogen. Een Primoraat is een beweging die op iedere school gestart kan worden en wordt geleid door een Primor, een academische leerkracht.
    Het doel van een Primoraat is om evidenced-informed handelen te versterken op jouw school of [...]

  • TEKST Masja Lebouille

    Ook in Nederland ervaart een kleine groep jongeren ernstige problemen door de coronacrisis, blijkt uit het internationale onderzoeksproject #Covidunder19.

    ‘Ik vond het verschrikkelijk dat ik alleen contact had met mijn ouders’
    ‘Ik krijg amper de stof uitgelegd die ik nodig heb voor mijn examen’.

    Dit zijn antwoorden van [...]

  • Op 10 april 2021 vond de vijfde editie van het BAB congres plaats! 

    In het ochtendprogramma gaf prof. dr. Monique Volman een keynote lezing na de algemene ledenvergadering. Monique Volman ging o.a. in op leerkrachtverwachtingen, taalvaardigheid en buitenschoolse kennisbronnen. Daarna sloot mr. drs. Inge Vossenaar (MBA), directeur generaal Primair [...]

  • 'Ik denk dat een academische leerkracht in staat is om met een bredere blik naar het onderwijs te kijken en daardoor dingen in een ander perspectief te [...]

  • Wil jij bijdragen aan nóg beter onderwijs voor kinderen in Nederland en Vlaanderen? Dan ben je bij onze educatieve uitgeverij aan het juiste adres. Wij zijn op zoek naar nieuwe collega’s!

    Ben jij die didactisch adviseur die leerkrachten razend enthousiast maakt voor onze lesmethoden? Of die onderwijskundig ontwikkelaar die onze materialen naar [...]

  • TEKST MASJA LEBOUILLE 

    BEELD BASISSCHOOL DE VOORHOF, STANISLASCOLLEGE

    Springend sommen maken, extra gymlessen of instructie volgen op een wiebelkruk: steeds meer scholen koppelen beweging aan leren. Maar wat levert dit nou echt op? Didactief ging in between lockdowns langs bij twee scholen (po en vo) en sprak met onderzoekers.

    Wie binnenkomt [...]

  • ''Ik hoop dat scholen en schoolbesturen steeds meer bekend raken met de meerwaarde van academische leerkrachten. Door academische leerkrachten passende taken aan te bieden, zullen de scholen het meeste profiteren van de kennis en vaardigheden van deze leerkrachten, wat uiteindelijk het onderwijs aan de leerlingen ten goede zal [...]

  • “Als academische leerkracht hoop ik een brug te zijn en vertaalslag te kunnen maken tussen de wetenschap en de praktijk. Hierbij probeer ik theorie en wetenschappelijk onderzoek om te zetten in praktische handvatten binnen het onderwijs, de les of andere onderwijsactiviteiten. Mijn individuele missie is dan ook dat het onderwijs zich zo sneller [...]