Wat doen wij

BAB Congres 6 april 2019

"De academische leerkracht als sterke schakel"

Na een succesvolle editie in april 2018 organiseert BAB komend jaar wederom het BAB-congres op 6 april 2019. Je bent van harte welkom om collega’s te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en geïnspireerd te worden door verschillende sprekers en workshops.

AANMELDEN VOOR HET BAB CONGRES

Locatie BAB Congres:
Basisschool Wereldkidz Tweesprong
Locatie Fazantenkamp
Fazantenkamp 159-160
3607 CH Maarssen

Het programma is als volgt:

09:45 Eerste ronde koffie - inloop voor ALV
10:00 ALV voor BAB-leden
De Algemene Ledenvergaderig is speciaal voor BAB-leden. Hier wordt de jaarrekening van 2018 en de begroting van 2019 besproken. Ook zullen drie nieuwe bestuursleden worden verkozen. Afke Bunskoeke, Julia Vrolijk en Rutmer Ebbes zullen zich verkiesbaar stellen. Wil je je als bestuurskandidaat beschikbaar stellen? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook vragen voor de rondvraag kun je van tevoren indienen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

10:45 Inloop met koffie/thee – voor de grote groep
11:00 Opening
Welkomswoord voor Hannah Bijlsma
Sociaal jaarverslag door Mirjam Keyser
Lancering BAB Academy



11:15 Meet-Up
Wil je jouw bestuurder en/of schoolleider bekend maken met de toegevoegde in het schoolteam van jou als academische leerkracht? Nodig ze uit voor het BAB congres! Bij de Meet-Up gaan bestuurders en schoolleiders in gesprek met vertegenwoordigers van belanghebbende partijen en andere academsiche leerkrachten. Aan de hand van pitches van 1) een politicus, 2) een schoolleider en 3) een academische leerkracht gaan aanwezigen in groepen uiteen onder leiding van een gespreksleider. 
Aanwezige gesprekspartners: Rudmer Heerema (VVD), Michel Rog (CDA), Loek Schreuder (CNV), Petra van Haren (AVS), Jelle Kaldewaij (NRO), Eugenie Stolk (AOB) en een vertegenwoordiger van de PO-raad.

Een uitnodiging die je kunt doorsturen naar je bestuurder en schoolleider ontvang je binnenkort!

12:30 Lunch

13:30 Keynote
We zijn in contact met een aantal potentiële keynotesprekers! Zeker de moeite waard om hierbij aanwezig te zijn.

14:00 Workshopronde 1

15:00 Workshopronde 2
Hieronder staan de beschrijvingen van de workshops. Deze beschrijvingen worden continu geüpdate. Houd de website en nieuwsbrief in de gaten!

16:00 Afsluitende borrel

Workshoprondes

WORKSHOP 1

Titel
Wat is 'goed onderwijs'? Over pedagogische waarden en idealen

Door
Carlos van Kan
Dr. Carlos van Kan is senior onderzoeker bij het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Beschrijving
Leraren staan voor de uitdaging passend onderwijs te verzorgen aan alle leerlingen in hun klas. Dat vraagt om professionals die naast het hoe en wat van het onderwijs ook ideeën hebben over het waarom en waartoe van hun onderwijs. Met andere woorden: ze moeten niet alleen onderwijskundig onderlegd zijn, maar ook pedagogisch. Het pedagogische prioriteitenspel helpt leraren expliciteren wat zij in het belang vinden van hun leerlingen. Het levert een gesprek op over visies op 'goed' onderwijs en wat dit betekent voor de dagelijkse interacties met hun leerlingen. In deze sessie spelen we het spel, wordt ingegaan op de wetenschappelijke basis die eronder ligt, en kijk je hoe je met dit spel op school aan de slag kunt gaan.


WORKSHOP 2

Titel

Door
Kees Vreugdenhil en Simon Ettekoven (over voorbehoud)

Beschrijving

WORKSHOP 3

Titel
De effectiviteit van de leerkracht

Door
dr. P.V.A. Delnooz (Paul)

Beschrijving
De beste voorspeller voor de resultaten die kinderen op school behalen, is de opleiding van de ouders. De voorspellingskracht is ongeveer twintig procent. Hierna volgt het IQ van kind, waarvan de voorspellingskracht ongeveer tien procent is. Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van Eti de Vries en mijzelf blijkt dat zowel de motivatie als de prestaties van de leerlingen veel beter kunnen worden voorspeld aan de hand van het gedrag van de leerkracht. Deze voorspellingskracht is ongeveer 50 procent. Mocht u dit onderwerp interessant genoeg vinden voor een lezing, dan hoor ik dat graag. De leden van uw organisatie vormen voor ons namelijk DE doelgroep. Een doelgroep waarvoor bovendien lezingen en discussies worden georganiseerd, zodat ze mondeling geïnformeerd kunnen worden. Overigens loopt op dit moment een promotie-onderzoek waarin wordt nagegaan in hoeverre een leerkracht de vaardigheden kan leren die ertoe bijdragen dat leerlingen meer gemotiveerd zijn en beter gaan presteren op school.


WORKSHOP 4

Titel:

Door:
Veronique van der Perk
NRO/Kennisrotonde

Beschrijving:

WORKSHOP 5

Titel:

Door:
Caroline van Muijen
BAB-lid; plusklasleerkracht & curriculumontwikkelaar

Beschrijving:
Wil je de kinderen van nu opleiden tot ondernemende, creatieve en flexibele mensen, die mee kunnen in de snelle veranderingen van deze tijd en voortdurend (met plezier!) blijven leren? Dan is het belangrijk om die vaardigheden al in het basisonderwijs bij kinderen helpt te ontwikkelen. Hoe dat er in de praktijk uit kan zien, kunt u bij de workshop van PLUSjeKLAS zelf gaan ervaren. PLUSjeKLAS is een curriculum voor plusklasonderwijs, dat ontwikkeld wordt door Jongleren.biz in samenwerking met basisscholen, bedrijfsleven en universiteit. Een curriculum om je klas mee te plussen!


WORKSHOP 6

Titel:
Zo krijg je als leerkracht meer grip op je werkgeluk

Door:
Ingrid Tiggelaar
Opleidingsdocent Marnix Academie Utrecht en Trainer Positieve psychologie in het onderwijs

Beschrijving:
De belangrijkste inzichten en toepassingen uit de positieve psychologie voor leerkrachten. Psychologisch onderzoek laat zien dat je kunt werken aan je geluk. En dat is goed nieuws voor leerkrachten. Want leerkracht zijn is een prachtig maar ook gevaarlijk beroep.
Meer dan één op de vijf leerkrachten heeft burn-outklachten (cijfers: CBS, TNO). Geen overbodige luxe dus om jezelf te trainen in het verhogen van je welbevinden en je veerkracht. In deze workshop maak je kennis met de belangrijkste inzichten uit de positieve psychologie. Samen kijken we naar de toepassing daarvan in je werk. Wetenschappelijk gefundeerd, maar tegelijk praktisch en persoonlijk. Je krijgt antwoord op vragen als:
- Waarom zijn positieve emoties veel belangrijker dan je denkt?
- Hoe je verhoog je je eigen welbevinden en dat van anderen?
- Welke wetenschappelijk onderbouwde interventies kun je wanneer inzetten?


WORKSHOP 7

Titel:

Door:
Dianne Sandink
Teacher leader op een basisschool en lid van ontwikkelteam Curriculum.Nu voor Mens en Maatschappij

Beschrijving:
Ik heb onderzoek gedaan naar 21e -eeuwse vaardigheden en daarna een ontwerp gemaakt hoe je een aantal 21e -eeuwse vaardigheden formatief kunt beoordelen bij basisschoolleerlingen (gr 5-8). Na mijn onderzoek zijn mijn collega’s en ik verder gegaan met het ontwerp. Na 2 jaar gebruiken we het ontwerp nog steeds en krijgt het zijn plek in het onderwijs. Ook in het nieuwe curriculum krijgen 21e -eeuwse vaardigheden (brede vaardigheden) een geïntegreerde plek.