Lid van de maand

Henriëtte Vergoossen

'Mijn droombaan voor de toekomst is een baan waarbij ik parttime voor de klas sta en parttime als onderwijskundige kan werken, het liefst binnen hetzelfde schoolbestuur. Het lastige hieraan is dat er (bijna) geen vacatures bestaan voor dit soort banen.'




Keuze voor de ALPO (Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs)

Vroeger wilde ik graag juf worden, maar ik twijfelde of de Pabo wel uitdagend genoeg voor mij zou zijn. Ik hoorde toen dat er ook Pabo’s waren met een speciale opleiding voor studenten die het VWO hadden gedaan. Zo kwam ik bij de ALPO in Nijmegen terecht, waar ik naast de Pabo ook mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde kon halen. Direct vanaf het eerste jaar ging ik stage lopen en zo kon ik een goed beeld krijgen van de onderwijspraktijk. Daarnaast vond ik het heel fijn dat ik niet direct de keuze hoefde te maken tussen Pedagogische Wetenschappen of Onderwijswetenschappen. Ik heb van beide richtingen vakken kunnen volgen en kunnen kijken wat het best bij mij paste.

Academische leerkracht en stage
Voor mijn master Onderwijswetenschappen loop ik stage bij Oberon, een onderzoek- en adviesbureau op het gebied van onderwijs. Tijdens deze stage werk ik mee aan praktijkgerichte onderzoeksprojecten, waar ik vaardigheden op kan doen die ik in de toekomst denk te kunnen gebruiken als academisch leerkracht. Ik heb bijvoorbeeld een observatietraining gevolgd, waardoor ik nu het pedagogisch-didactisch handelen van leraren in het po, vo en mbo kan observeren. Het leuke hieraan vind ik dat ik een kijkje kan nemen op scholen en bij andere leraren. Hier haal ik inspiratie voor mijn eigen onderwijs uit en krijg ik een breder en beter beeld van hoe het onderwijs er in Nederland uitziet.

Toekomst
Mijn droombaan voor de toekomst is een baan waarbij ik parttime voor de klas sta en parttime als onderwijskundige kan werken, het liefst binnen hetzelfde schoolbestuur. Het lastige hieraan is dat er (bijna) geen vacatures bestaan voor dit soort banen. Voor komend schooljaar heb de combinatie tussen theorie en praktijk kunnen creëren door de ene helft van de week mijn master Onderwijswetenschappen af te ronden en de andere helft van week te werken als leerkracht van groep 8. Hopelijk kan ik na het behalen van mijn master een parttime baan als onderwijskundige vinden, zodat ik deze super leuke combinatie kan voortzetten.

Waarom lid bij de BAB?
Ik ben lid geworden bij de BAB, omdat ik het gevoel heb dat ik met mijn academische kennis een eilandje binnen een school ben. Ik ben op zoek naar andere academische leerkrachten (buiten mijn studiegenoten) en benieuwd naar hun ervaringen. Daarnaast worstel ik al lange tijd met de vraag: ‘Hoe kun je jezelf het beste positioneren als academisch leerkracht?’ Door de BAB-bijeenkomsten bij te wonen en met andere academische leerkrachten (in spé) in gesprek te gaan, hoop ik hier voor mezelf een antwoord op te kunnen vinden.