Lid van de maand

Aline Tuls

'Tijdens mijn master leer ik (onderwijs)beleid te analyseren vanuit een bestuurlijke context en merk ik hoe lastig het soms voor managers en bestuurders is om beleid op een juiste manier te implementeren en af te stemmen op professionals op de werkvloer. Ik onderschrijf dan ook initiatieven waarin leerkrachten bij de vorming van onderwijsbeleid worden betrokken.'




Opleiding & loopbaan

Als kind wilde ik altijd ‘schooltje spelen’ en mijn aanmeldingsbrief voor de academische pabo in Nijmegen was dan ook snel verstuurd. In 2013 begon ik met het schrijven van ‘mijn onderwijsverhaal’ en de verwachtingen die ik had van het leraarschap. Op vier verschillende stageplekken heb ik een hoop van deze verwachtingen waarheid zien worden en tegelijkertijd ook veel nieuwe uitdagingen gekregen. Wanneer ik terugkijk op deze periode heb ik het ‘hardste gewerkt’ op mijn stages en vond ik dit vaak lastiger dan het maken van tentamens op de universiteit. Op papier zagen mijn lessen er perfect uit, maar in de praktijk moest ik toch vaak flexibel om leren gaan met onverwachtse situaties!

Naast mijn studie heb ik veel nevenactiviteiten gedaan in de medezeggenschap en in (student)bestuursfuncties. Hier is mijn interesse in (onderwijs)beleid ontstaan waardoor ik een minor bestuurs- en organisatiewetenschap heb gevolgd. Inmiddels doe ik de master publiek management in Utrecht waarbij ik al mijn papers en opdrachten over het onderwijs schrijf. Het komende half jaar zal ik mijn scriptie schrijven over leerkrachtprofessionalisering en de samenhang tussen scholen als lerende organisaties en ‘teacher agency’.

Academische leerkracht
Ik zou dit stukje niet willen schrijven over de meerwaarde van academische leerkrachten in het onderwijs, maar juist over de meerwaarde van leerkrachten in de academische wereld. Tijdens mijn master leer ik (onderwijs)beleid te analyseren vanuit een bestuurlijke context en merk ik hoe lastig het soms voor managers en bestuurders is om beleid op een juiste manier te implementeren en af te stemmen op professionals op de werkvloer. Ik onderschrijf dan ook initiatieven waarin leerkrachten bij de vorming van onderwijsbeleid worden betrokken. Een voorbeeld is de lerarencommunity van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waar input vanuit leerkrachten wordt gevraagd.

Toekomst
Volgend jaar hoop ik nog een jaar onderwijswetenschappen te studeren en daarna ga ik toch echt de collegebanken verruilen voor (hopelijk) de klas! Het liefste zou ik in de toekomst een baan in het onderwijs combineren met een beleidsvormende baan of het doen van onderzoek. Juist om zoals ik hiervoor beschreef de praktijkkennis van leerkrachten door te laten dringen in de beleids- en onderzoekswereld!