Lid van de maand

Quinten Mulder

'Ik werk twee dagen als schoolleider en sta drie dagen voor de klas in de bovenbouw. Als academische leerkracht kan ik sneller op meerdere niveaus in de organisatie meedenken en daarbij een brug slaan tussen de theorie en praktijk.'

Opleiding

Na het behalen van mijn vwo-diploma, moest ik goed nadenken over mijn vervolgstap. Werken in het onderwijs leek me leuk, maar puur en alleen voor de klas staan, klonk niet uitdagend genoeg. Daarom ben ik gestart met de Academische pabo aan de Saxion Hogeschool in Deventer. Door het doorlopen van deze route heb ik in drie jaar tijd mijn hbo-bachelor ‘’Leraar Basisonderwijs’’ gehaald, inclusief de premaster ‘’Onderwijskunde’’, waardoor ik meteen de master ‘’Educational Science and Technology’’ aan de Universiteit Twente er achteraan kon doen. Wat mij betreft de perfecte combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs! Tijdens mijn master heb ik gewerkt als student-assistent aan de Universiteit Twente bij het Focus-project. Focus verzorgde de training ‘’ Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback in het primair onderwijs’’. Voor het Focus-project heb ik de rekenlessen van verscheidene basisschoolleerkrachten geobserveerd en beoordeeld om de invloed van de training op hun lesgeven te meten.
Afgelopen september ben ik begonnen aan de opleiding ‘’Schoolleider Primair Onderwijs – Basisbekwaam’’ van Magistrum aan de KPZ.


Loopbaan

Na mijn studie zat ik in dubio. Meteen aan het werk als onderwijskundige of toch eerst de basis leggen in de praktijk? Ik koos voor het laatste. Juist als onderwijskundige had ik namelijk wel eerst nog wat praktijkervaring nodig vond ik. Daarom heb ik eerst fulltime gewerkt als leerkracht van de bovenbouw op de openbare basisschool Brookschole in het buitengebied van Markelo, waar ik me verder heb ontwikkeld als leerkracht. Maar na tweeënhalf jaar begon ik toch weer wat meer om me heen te kijken. Niet dat ik was uitgeleerd, maar met mijn brede opleiding en brede interesse in het onderwijs, wilde ik mijn werkveld graag vergroten.
Dus ben ik vier dagen in de week gaan werken als onderwijskundige bij de Universiteit Twente, waar ik was verbonden aan het MATCH-project.
In het MATCH-project wordt onderzoek gedaan naar differentiatie bij het vakgebied rekenen in het basisonderwijs met als doel leerkrachten te gaan trainen in differentiëren. Ik heb meegeholpen de training te ontwerpen en heb de pilot van de training verzorgd aan individuele leerkrachten. Naast deze werkzaamheden stond ik zelf op de maandag nog gewoon voor de klas in Markelo. Erg interessant en heel leerzaam allemaal!
Afgelopen zomer ben ik begonnen aan mijn volgende uitdaging. Ik ben nu twee dagen in de week schoolleider van de school in Markelo, en volg dus tevens de opleiding om gediplomeerd schoolleider te worden, en sta weer drie dagen voor de klas in de bovenbouw. Hele mooie combi en ontzettend gaaf dat ik deze kans heb gekregen. Die heb ik dan ook met beide handen aangenomen!

Meerwaarde als academicus in het basisonderwijs

Ik heb niet de illusie dat academici betere leerkrachten zijn dan andere leerkrachten. Wel heb ik ervaren dat ik sneller op meerdere niveaus in de organisatie mee kan denken, en dat daardoor ook eerder kansen op mijn pad zijn gekomen. Vooral de brug slaan tussen de theorie en de praktijk heeft me daarbij geholpen. Je moet jezelf wel echt laten horen als academische leerkracht. Veel mensen hebben nog nooit van de Academische pabo gehoord, en kennen ze het wel, dan vinden ze het vaak onduidelijk hoe academische leerkrachten het beste ingezet kunnen worden. Hier moet je echt zelf ondernemend in zijn.

Toekomst

Mijn expertise ligt in het basisonderwijs, dus daar wil ik me zeker op blijven richten. Waar ik precies sta over enkele jaren weet ik nog niet, want dat hangt van meerdere factoren af. Ik doe nu wat ik leuk vind en waar ik voldoening uithaal. Ik hoop sowieso de opleiding ‘’Schoolleider Primair Onderwijs – Basisbekwaam’’ te hebben afgerond over twee jaar. En hopelijk mag ik nog even schoolleider zijn op mijn huidige school. Ik werk hier namelijk met ontzettend veel plezier en heb veel plannen voor de school!