Onderwijsonderzoek

Verder kijken dan werkdruk en salaris

Geschreven door: Masja LeBouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Er is op dit moment veel onrust in het (basis)onderwijs. Onderwijsadviseur Machiel Karels spreekt in een artikel op LinkedIn van een ‘systeemcrisis’: stakende leraren, imagoproblemen, een groot lerarentekort. Deze problemen zijn symptomen van onderliggende processen, schrijft Karels. Als we de processen scherp in beeld hebben, zijn mogelijke oplossingen dichterbij.

Karels heeft een duidelijke analyse gemaakt van zes patronen die hij is tegengekomen in het onderwijs. Deze problemen gaan verder dan werkdruk en salaris. Zo beargumenteert hij dat ons leerstofjaarklassensysteem is ingericht op de niet-bestaande, gemiddelde leerling. Het uitgangspunt is de leerstof, terwijl dat volgens hem de kwaliteiten van de leerling zou moeten zijn.
Daarnaast beschrijft hij hoe tegenstrijdig de eisen zijn die we aan onze leraren stellen. Enerzijds verwachten we van leraren dat het flexibele professionals zijn die hun eigen onderwijs ontwerpen, anderzijds vragen we leraren te werken met methodes die weinig keuzevrijheid overlaten en ligt de focus op smalle toetsresultaten. Karels drukt in dit stuk leraren dan ook op het hart om professionele ruimte te nemen. Door allerlei oorzaken krijgen en nemen veel leraren deze vrijheid (nog) niet. Als er kritisch wordt gekeken naar de reglementen van bovenaf, is er veel meer mogelijk dan vaak wordt gedacht.

Bron: https://www.linkedin.com/pulse/het-onderwijs-verkeert-een-systeemcrisis-machiel-karels/