Onderwijsonderzoek

Meer talen in de klas

Geschreven door: Masja Lebouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nederland is rijk aan vele culturen, streektalen en migrantentalen. Toch blijft het Nederlandse onderwijssysteem behoorlijk eentalig georiënteerd. Onderstaand artikel, gepubliceerd in Meertaal, gaat in op de wens van veel scholen om de voertalen minder strikt te scheiden, en om meer waardering en ruimte te creëren voor de thuistalen van de kinderen. Veel leraren zijn onzeker over hoe ze meertalige leerlingen extra kunnen ondersteunen. Daarnaast kan het voor leraren moeilijk zijn om ruimte te geven aan talen die zij zelf niet spreken. Zij vrezen ook dat leerlingen de verschillende talen met elkaar verwarren of dat leerlingen de thuistaal gebruiken om anderen buiten te sluiten. Onderzoek laat echter zien dat kinderen hun thuistalen vooral gebruiken om met elkaar te overleggen over schoolgerelateerde projecten en thema’s. NHL Stenden Hogeschool lanceerde drie meertaligheidsprojecten, waarvan de voorlopige opbrengsten in het artikel worden besproken. Zo kun je taalbewustzijn versterken door leerlingen een taalportret te laten maken, waarin zij laten zien welke talen ze al kennen, welke ze nog willen leren en waar de taal in lichaam zit, bijvoorbeeld in het hoofd, hart of handen.

Een ander artikel met veel praktische tips en handvaten om meertaligheid in je onderwijs te integreren, is onderstaand stuk van de PO-raad. Hierin wordt duidelijk uitgelegd hoe belangrijk het is om de thuistalen van kinderen regelmatig aandacht te geven, en lees je concrete tips hoe je hier direct mee aan de slag kan gaan.

Lees hier het artikel over de meertaligheidsprojecten: https://vangorcumtijdschriften.nl/meertaal/artikel/meer-meertaligheid-in-het-basisonderwijsja-maar-hoe-nieuwe-inzichten-door-meertaligheidsprojecten/ 

Lees hier het stuk van de PO-Raad:
https://www.poraad.nl/files/themas/school_kind_omgeving/ruimte_voor_nieuwe_talenten.pdf