Onderwijsonderzoek

Cito-stress

Geschreven door: Masja Lebouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

De periodieke toetsen zitten erop, het analyseren van de scores kan beginnen. Voor veel leraren is dit een spannend moment. Het kan gebeuren dat resultaten lager uitpakken dan verwacht, en vaak leidt dit tot zorg, soms zelfs paniek. Een belangrijke vraag is of lage scores een signaal zijn dat er iets mankeert aan het onderwijs, of dat er andere zaken meespelen. Job Cöp, schoolleider en onderwijskundige, beschrijft op Wij-leren.nl hoe basisscholen het beste kunnen omgaan met tegenvallende resultaten. Hij stipt vijf kernpunten aan die als kapstok dienen bij het zoeken naar oorzaken en oplossingen. Zo legt hij uit waar het aan kan liggen als de scores van de methodetoetsen en de Cito-toetsen erg verschillen.
Een aanvulling op dit artikel is het blog ‘Toetsmanie en de januskop’, geschreven door Martin Bootsma. In dit blog verwijst Bootsma aan Graham Nuthall, die in zijn boek The hidden lives of learners beargumenteert dat een leraar niet elk jaar dezelfde resultaten behaalt. Als een werkwijze in de ene groep effectief blijkt, kan dat met een andere groep het jaar erna heel anders uitpakken. Tegenvallende resultaten zijn daarom niet automatisch te wijten aan de kwaliteit van de leraar, al voelen veel leerkrachten wel een bepaalde druk.
Die druk kan leiden tot valsspelen, schrijft Bootsma. Een paar situaties die hij tegenkwam in de praktijk: leraren die de woorden van de woordenschattoets van tevoren inoefenen, hulpmiddelen aan de muur tijdens de afname, huiswerkinstituten die citotoetsen inkopen en met de kinderen voorbereiden. Dit heeft invloed op de normering. Bij de cito 2.0-toetsen zijn de normeringen meerdere keren verhoogd, wat betekent dat kinderen de toets beter moeten maken voor dezelfde score. Paniek over cito-uitslagen richt schade aan. Laten we vooral kijken naar de groei die de kinderen op lange termijn doormaken, en de ontwikkeling van een klas als een gezamenlijke verantwoordelijkheid beschouwen.

Lees hier het artikel van Job Cöp:
https://wij-leren.nl/de-resultaten-vallen-tegen-wat%20nu.php 

Lees hier het blog van Martin Bootsma: https://meesterlezer.wordpress.com/2019/01/30/toetsmanie-en-de-januskop/