Onderwijsonderzoek

Werken aan gelijke kansen

Geschreven door: Masja Lebouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Er bestaan nog steeds grote verschillen in onderwijskansen tussen kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders (Borghans, Diris en Schils, 2018). De afgelopen jaren zijn deze verschillen gelijk gebleven. Met extra gerichte instructie worden weinig resultaten geboekt. Uit onderzoek blijkt dat de enige succesvolle programma’s zich kenmerken door het aanmoedigen van de ouderbetrokkenheid. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de manier van opvoeden doorwerkt in het leren op school. Op de website van Didactief staat een interessant artikel (eerder verschenen in ESB) dat de verschillen in onderwijskansen vanuit verschillende invalshoeken belicht.
Een stuk dat mij verder aan het denken zette was het opiniestuk van ondernemer Marian Spier in de Volkskrant (4 januari ’19). Zij licht toe op welke manieren kansenongelijkheid speelt op de Nederlandse arbeidsmarkt. Kansen op de arbeidsmarkt dien je zelf te creëren, in feite zit niemand op jou te wachten, schrijft Spier. Er zijn tal van intimiderende processen en vooroordelen die starters kunnen afschrikken. Het is vaak een kleine groep die de norm stelt binnen een organisatie, en met name voor nieuwe groepen kan het ingewikkeld zijn ertussen te komen. Wat je nodig hebt is zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, kennis van de maatschappij en sociale vaardigheden. Eigenschappen en attitudes die je misschien niet direct in de taal- en rekenles ontwikkelt, en niet iedereen van huis uit meekrijgt. Hier ligt in mijn ogen dan ook een taak voor het basisonderwijs. De vraag is wat leerkrachten kunnen doen om kinderen beter voor te bereiden op de hindernissen en uitdagingen van onze samenleving. Met een andere focus kunnen we op school misschien beginnen aan het dichten van de kloof.

Lees hier het artikel over kansenongelijkheid van Borghans, Diris en Schils: https://didactiefonline.nl/blog/blonz/sociale-ongelijkheid-in-het-onderwijs-is-hardnekkig 
Lees hier de column van Marian Spier over kansenongelijkheid: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/-alles-is-mogelijk-geldt-niet-voor-iedereen~b92388e6/?