Onderwijsonderzoek

Leerlingen trainen om elkaar feedback te geven

Geschreven door: Masja le Bouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Als leerkracht geef je de hele dag door feedback. Je bent hierdoor veel aan het woord, en besteedt veel tijd aan nakijkwerk. Een alternatief is om leerlingen te betrekken bij het geven van feedback en het beoordelen van elkaar. Onderwijsinnovator Michiel Lucassen legt op de website van Vernieuwenderwijs uit hoe je leerlingen kunt trainen om elkaar effectieve feedback te geven.

Zo is in groep 7/8 het inzetten van een nakijkcommissie een mogelijkheid. Een wisselend groepje kinderen maakt een bepaalde opdracht of toets niet zelf, maar ontwerpt met elkaar een nakijkmodel en beoordeelt het werk van hun klasgenoten. De kinderen worden zich zo bewust van het nakijkproces, maar leren ook kritisch te kijken naar de vragen die worden gesteld.

Ook bij presentaties kan peerfeedback worden ingezet. Leerlingen luisteren actiever wanneer zij de spreekbeurt van een klasgenoot beoordelen. Hiervoor dienen de beoordelingscriteria helder te zijn. Het helpt als je samen met de leerlingen een rubric ontwerpt: een model waarin concreet staat omschreven waar de leerlingen op moeten letten. Lucassen beschrijft hoe je dat het beste kunt aanpakken. Natuurlijk is het belangrijk dat er een veilige sfeer is in de klas en dat eerst de tijd krijgen om te oefenen: wat zeg je wel en niet tegen elkaar? Hoe zorg je ervoor dat de ander er echt iets van leert? Als je er op jonge leeftijd mee begint, wordt effectief feedback geven heel gewoon.

Bronnen:

https://www.vernieuwenderwijs.nl/leerlingen-betrekken-bij-het-beoordelen/ 

https://www.vernieuwenderwijs.nl/rubrics-klas-zo-ga-er-mee-aan-slag/