Onderwijsonderzoek

Je brein als navigatiesysteem

Geschreven door: Masja le Bouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Een hoogbegaafde leerling die ver beneden zijn niveau scoort op een toets: wat gaat er mis? In een tweetal blogs wordt beschreven hoe het komt dat hoogbegaafde kinderen soms onderpresteren, en hoe je als leerkracht aan de slag kunt gaan om die cito-resultaten aan te pakken.

Er komt een aantal veelvoorkomende problemen voorbij: kinderen die te letterlijk denken, niet goed of juist teveel lezen, niet gewend zijn om hun antwoorden na te kijken, het ‘waarom’ van een taak niet begrijpen, last hebben van de tijdsdruk of kampen met een laag zelfbeeld.

Ook opvallend: uit onderzoek (Veenman, 2015) blijkt dat veel hoogbegaafde leerlingen onvoldoende beschikken over metacognitieve vaardigheden, die onder andere nodig zijn om de strategie van een taak te bepalen, de taak stapsgewijs uit te voeren en de voortgang te ‘monitoren’. Het brein werkt in feite als een navigatiesysteem. Hoogbegaafde kinderen hebben de potentie om hier zeer sterk in te worden, maar zolang zij op school niet worden uitgedaagd om metacognitie te ontwikkelen blijft het een potentie en geen vaardigheid. De kunst is dus om hoogbegaafde kinderen hier zo vroeg mogelijk al bij te coachen.

2018 10 19 10 29 27

Bronnen:

Blog 1: https://www.specialisthoogbegaafdheid.nl/doelgericht-leren/lage-citoscore-hoogbegaafde-leerling/

Blog 2: https://www.specialisthoogbegaafdheid.nl/werken-hb-kids/cito-resultaten-verbeteren/

Veenman, M.V.J., (2015). Het herkennen en instrueren van metacognitieve vaardigheden. https://talentstimuleren.nl/?file=4592&m=1447073428&action=file.download